lauantai 26. heinäkuuta 2008

Iskelmä-Finlandia

Laulaja Tapani Kansasta on todettu, että musiikki virtaa hänen lävitseen. Se on hänen tehtävänsä tässä maailmassa. On mainittu, että Kansasta tulee mieleen Jorma Hynninen, väkevä laulaja, jonka ääntä vuodet eivät ole verottaneet.

Olen samaa mieltä tästä. Lisäksi Tapani Kansan tulkinnoissa on monesti erottuvaa ansiokkuutta sävellyksissä ja orkesterisovituksissa. Mielenkiintoinen musiikki virtailee laulajan vivahteikkaan taitavuuden läpi.

Arvostetulla iskelmälaulajalla voi olla myös päinvastainen rooli. Sävellykset ja orkesterisovitukset ovatkin pelkistetympiä tai laulaja saa ne kuulostamaan sellaisina. Laulusolistin osaavan vivahteikas työ virtailee musiikin ja orkesterisovituksen läpi. Tällaisina tulevat mieleeni Kari Tapio ja Reijo Taipale, teatterialalta Marjatta Leppänen sekä oopperalavoilta Matti Salminen. Puheteatteriin liittyvä laulaminen edustaa usein laulajalähtöistä tyyliä ja vaikutelmaa.

Eino Grönin esityksissä laulaja ja musiikki asettuvat poikkeuksellisen tasavertaiseen asemaan. Sävellyksissä ja orkesterisovituksissa on Kansan tulkintoihin verrattavaa värikkyyttä ja runsautta. Kuitenkaan Eino Gröniin ei liity Tapani Kansan tavoin tunnetta, että musiikki virtailisi laulajan läpi. Grönin tulkinnoissa laulaja ja musiikki ohjailevat kappaleiden kulkua lähes yhtä paljon.

Tapani Kansan Iskelmä-Finlandia-ehdokkuus ei vienyt toissa vuonna voittoon. Kari Tapio korjasi tunnustuksen vuonna 2003 ja Eino Grön vuosi sitten. Tänä vuonna kirkkaimman mitalin tavoitti Olli Lindholm Yö-yhtyeestä. Voitto voidaan nähdä jatkumona viime vuodelta. Lindholm edustaa musiikkityyliä, joka poikkeaa Grönin tulkinnoista merkittävästi. Lindholmin ansio ja ammattitaito solistina on silti pohjimmiltaan sama. Musiikillinen valtasuhde ja vuoropuhelu orkesterin kanssa välittyy tasapainoisempana ja vastavuoroisempana kuin muilla samassa genressä.

Katsoisin iskelmän kevyen musiikin yleiskäsitteeksi, johon rock-musiikki ja tanssi-iskelmä kuuluvat erityiskäsitteinä. Iskelmä-Finlandia 2008:n rockvivahteinen ehdokasasettelu oli tyylirajojen kannalta mielenkiintoinen ja ehkä hyödyllinen. Ehdokkaiden julkaisu kevään sijasta vasta kesälla olisi mielestäni ollut tarkoituksenmukaista. Usein keskikesä on musiikkiuutisten ja -uutuuksien hiljaiselon jakso. Yllättävät ehdokkaat olisivat tähän saumaan olleet mukava puheenaihe vaikkapa kyläkauppojen kassajonoissa ja venesatamien kahvilaterasseilla.

On toki kohteliasta julkaista kesäjuhlan musiikillinen luonne keväällä, ennenkuin yleisö varaa hotelleita ja vaunupaikkoja. Lisäksi Tapsan Tahdit tulee nähdä osana Radio Iskelmän kesätapahtumien kattausta. Kanavan perusmusiikkia juhlittiin Ikaalisten Iskelmäparaatissa kesäkuun alkupuoliskolla. Seinäjoen Tangomarkkinat osuivat noin kuukauden myöhemmäs. Kauden uutuutena Radio Iskelmä välitti Kaustisilta kansanmusiikin tunnelmaa. Tapsan Tahtien rock-ehdokkaiden julkaisu edeltävien juhlien aikana tai kynnyksellä olisi sekoittanut neljän tapahtuman tyylieroja. Iskelmäparaati tai Tangomarkkinat olisivat jääneet historiaan rock-ehdokkaiden julkaisusta. Edeltäviä juhlia olisi varjostanut julkinen keskustelu kohdentuen Nokian kaupunkiin sekä rockin ja iskelmämusiikin suhteeseen.

Ei kommentteja: