torstai 13. marraskuuta 2008

Lentävä hollantilainen

Amsterdamin lentoasemalla on nähty Embraer 190 -koneen ensiesiintyminen KLM:n väreissä. Kyseessä on noin 100-paikkainen suihkukone, jolla KLM Cityhopper korvaa vanhinta Fokker 100 -sarjan kalustoaan. KLM Cityhopper on tilannut kymmenen Embraer 190 -konetta, joista ensimmäinen laskeutui tämän viikon maanantaina Amsterdamiin. Laivaston uutuus lennettiin tehtaalta omistajalle Brasilian Recifen ja Espanjan Teneriffan välilaskujen kautta. Seuraavan koneen ennakoidaan siirtyvän Brasiliasta Hollantiin joulukuussa. Kymmenestä tilatusta koneesta viimeisen arvioidaan saapuvan maaliskuussa 2010.

Emoyhtiö Air France-KLM kaavailee myös saman konetyypin hankintaa. Lisäksi yhtiö aikoo lisätä Helsingin ja Amsterdamin välisiä lentoja neljään päivittäiseen ja edestakaiseen yhteyteen. Varhainen vuoro Helsingistä Amsterdamiin siirretään samalla klo 7.00:n ruuhkaisempaan lähtöaikaan, kun nykyisin lennon lähtöaika on klo 6.15. Vuosien aikana vuorosta ehti jo muodostua Helsingissä perinteinen aamun aloittaja ulkomaan lähtevien reittilentojen osalta.

KLM:n uusia Helsingin lentoja pohjustaa yhtiön kasvu Suomen markkinoilla. Samaan aikaan koti- ja ulkomaan reittiemme pääosaa liikennöivät One World- ja Star Alliancen jäsenet. Air France-KLM -yhtiö kuuluu suurista liittoumista Sky Team -allianssiin. SAS:lle on ennakoitu laajaa maksukykyyn kohdistuvaa menettelyä jo lähikuukausille, jolloin Blue1:n ja SAS:n tulevaisuus Star Alliancen liittoumassa saatetaan järjestää uudelleen. Air France-KLM -yhtiölle ja Sky Team -liittoumalle voi avautua nykyistä merkittävämpi asema myös Suomen koti- ja ulkomaan reiteillä.

Helsingin ja Amsterdamin välinen lento kuuluu sekä liikematkailun että vapaa-ajan matkailun kantaviin yhteyksiin. Lomakausina vapaa-ajan matkailu paikkaa sen, mitä työmatkailussa hävitään. Periaatteessa voisi ajatella, että ensi heinäkuun KLM lentäisi vain kolmesti päivässä Helsingin ja Amsterdamin väliä. Koneille jäisi runsaasti kääntöaikaa Helsinkiin, jolloin Savonlinnan oopperalennot hoituisivat Lentävän hollantilaisen toimesta. Saman nimistä oopperaa ei ensi kesänä Olavinlinnassa nähdä, mutta taidetapahtuma saisi yllättävän ulottuvuuden lentokentille. Näin avattaisiin kuluttajalle hyödyllinen asetelma, jossa kolme suurta allianssia liikennöi Suomessa pysyvästi kotimaan ja pohjoismaiden lentoja.

Ei kommentteja: