torstai 13. marraskuuta 2008

Turun moottoritie

Tiehallinto on kertonut avaavansa Turun moottoritien puuttuvan osan vaiheittain. Alunperin Lohjan ja Muurlan välinen osuus oli tarkoitus avata liikenteelle kokonaan 15. marraskuuta, eli lauantaina Turun Maata Näkyvissä -tapahtuman aikaan. Turun moottoritiestä avataan lähipäivinä ainoastaan 23 kilometrin mittainen osuus Lahnajärven ja Muurlan väliltä. Muiden ohella linja-autojen express-vuorot saavat nyt odottaa uutta reittiään. Pohjolan Liikenne oli ilmoittanut siirtävänsä avattavalle väylälle välittömästi express-vuorot, jotka eivät pysähdy Salossa.

Vanhalla ykköstiellä Lohjan ja Muurlan välinen liikennemäärä oli vuonna 2002 9000-11500 autoa vuorokaudessa. Lähes samoissa lukemissa on nelostien liikennemäärä Kemissä, jossa on rakenteilla jatko-osa Kemin ja Tornion väliselle moottoritielle. Molemmilla moottoriteillä liikenteen ennustetaan kasvavan 1,5-kertaiseksi vuoteen 2020 mennessä. Nelostiellä Lusin ja Hartolan välillä on lisäys samaa luokkaa, mikäli kasvu jatkuu nykyisellä tasolla. Tällä osuudella on moottoritien sijasta rakenteilla pääasiassa tien levennyksiä, mäkien loivennuksia ja ohituskaistoja. Lusin ja Hartolan välinen liikennemäärä on noin 6000 ajoneuvoa vuorokaudessa, eli noin 60% Turun ja Kemin moottoriteistä.

Helsingissä on viime päivinä rantautunut ensimmäinen Sm5-lähijuna laivasta. Sompasaaren satamasta junayksikön matka jatkui dieselveturin hinauksessa Ilmalaan. Junien kalusto uudistuu. Lisäksi rataverkkoa päivitetään. Marraskuun lopulla avattava Vuosaaren satama muuttaa Helsingin satamaratojen käyttöä lähivuosina. Tämä heijastunee muun ohella käytännön järjestelyihin junien tuontikaupassa. Vuosaaren sataman arvioidaan myös vilkastuttavan tieliikennettä Kehä III:lla. Turun moottoritien ennakoidaan vahvistavan kehitystä. Tällöin Turun sataman ja lentoaseman kiinnostavuus kasvaisi Turun moottoritien varren kunnissa.

Ei kommentteja: