perjantai 29. elokuuta 2008

Syksyn kattaus

Pekingin olympialaisten päättyminen poisti muutaman päivän viiveellä kisatuotteen Hesburgereista. Kampanjan myötä toinen tummaleipäinen hampurilainen oli tekstattu valopaneelien listoille. Maajoukkue-hampurilaisen täytteenä oli naudan jauhelihaa, peruskattauksen ruisfilehampurilainen sisältää porsaan ulkofilepihvin. McDonald’sin verkkosivujen mukaan kiinalaisia antimia saa ketjun toimipaikoista edelleen. Listalle lukeutuu hapanimelän sävyttämiä kana- ja nautahampurilaisia, kevätrullia, friteerattuja katkarapuja sekä jäätelön vanilijaa korostava jälkiruuan kastike. Hesburger ei tällä hetkellä ole julkaissut uutta kampanjaa.

ABC-liikenneasemat paistelevat elo- ja syyskuussa sienestäjän possua. S-ryhmän leirissä myös Rosso kulkee ruskan sävyihin sadonkorjuun väreissä. Eilen julkaistiin saataville ketjun syyssikermä, jonka päätuotteena tarjotaan merten takaa tilapiafileetä pohjoismaiseen tapaan.

Leudot syksyt ja lauhat talvet lisäävät mielenkiintoa vuodenaikojen vaihteluun ruokalautasella ja keittiössä. Toisaalta pikaruokaketjut joutuvat kansainvälisesti yhä ahtaammalle kansanterveyden syistä. Vaaditaan terveyttä haittaavalle ruualle veroja ja saatavuuden tiukempaa sääntelyä sekä terveellisiä tuotteita.

Salaattien ohella terveellisyydellä markkinoidut Hesburgerin Rouheinen-tuotteet on siirretty hampurilaisten joukkoon. Aiempi nauta-Rouheinen kulkee paraikaa Carrolsin kampanjana Arizonan nimellä. Suosituissakin kebabravintoloissa puolestaan kebablihan maku ja rakenne muistuttaa usein naudan maksaa. Veikkaan maksaa sisältävälle hampurilaiselle lähivuosina menestystä ketjuravintoloissa. Rouhesämpylän ja laadukkaan maksapihvin ohella tuote sisältäisi kevyeen ruokakermaan pohjautuvan sipulikastikkeen sekä puolukkakastiketta. Lohifilettä sisältävien hampurilaisten menestyttyä ennakoin kotimaan kalalajeista silakoiden ja muikkujen päätyvän hampurilaisketjujen tarjontaan.

keskiviikko 27. elokuuta 2008

Porrastettu liittymä

Vielä talvella Rovaniemeltä kulki illalla vakiovuorobussi Kemijoen itäpuolta Kemiin. Reittiin kuului Kemin lentoaseman tienhaaran pysäkki, jolta jäi kävelyetäisyyttä lentoasemalle vain muutamia satoja metrejä. Myöhäisillan lento Finncomm Airlinesilla Kemistä Helsinkiin kytkeytyi Rovaniemeen sujuvasti. Bussiyhteys on karsittu, joten Rovaniemeltä tulee siirtyä junalla Kemiin kiertäen keskustan kautta. Kemin keskustasta lentokentälle on valittavana lyhyehkö kävely tai lähiliikenteen bussiyhteys vakiovuorolla. Viimeksi mainittuja liikennöidään kiitettävän tiheävälinen ja tarpeellinen joukko. Lentojen tarjonta Rovaniemeltä Helsinkiin päättyy illalla suhteellisen varhain, ja veloitus lipuista ylittää usein Kemin lukemat.

Alkuiltana Rovaniemi-Helsinki -yöpikavuorobussin reitille sijoittuu pysäkki Keminmaan Tupasvillan tienhaarassa. Liittymästä lentokentälle hahmottuu muutaman kilometrin kävelymatka. Myöhäisillan lennolle ehtii vaivattomasti jalkaisin tätäkin reittiä. Kemijoki ylitetään Isohaaran patosillalta, jonka eteläpuolella pauhaa pääjuoksun putous kalaportaikon kera.

Padon lisäksi Isohaaran sillalle piirtyy rautatie harvinaisen läheisesti maantien viereen. Idempänä Akkunusjoen silta tarjoaa valokuvauksen, rautateiden ja siltojen harrastajille vivahteikkaan kohteen Kemin puoleisella Näävinkujalla. Akkunusjoen etelämpänä ylittävälle rautatiesillalle avautuu lehtipuiden reunustama näkymä, jolle jokiuoma ja syksyn värit antavat lisäarvoa. Joki saa alkunsa Keminmaan, Simon ja Tervolan rajojen Kirakka-, Sompu- ja Akkunusjärvistä. Lasku mereen sijoittuu erilliseen uomaan, joka on rakennettu 1940-luvulla yhtäaikaa Isohaaran voimalaitoksen kanssa.

Helsinki-Lusi –moottoritien valmistuttua Päijät-Hämeen tieliikennettä leimaa keskustelu Lahden eteläisestä kehätiestä. Itä-länsi –suuntaisen liikenteen raskaan virran voi junamatkustaja aistia Lahdessa jo aseman liikennevaloissa Mannerheiminkadulla. Tämä läpikulun pääväylä aiotaan siirtää kehätieksi Lahden keskustasta etelään.

Mäntsälän koilliskulmaan avattiin puolestaan viime syksynä porrastettu tieliittymä Lahti-Helsinki -seututie 140:lle. Aiemmin itä-länsi –liikenne Kärkölän suunnasta Orimattilan keskustan suuntaan ylitti vanhan nelostien nelihaaraliittymässä. Liikenneturvallisuutta tahdottiin lisätä porrastetulla liittymällä, jossa 164- ja 295-seututiet risteävät noin 200 metrin välein 140-tiehen erillisinä ja kohtisuoraan. Porrastetussa liittymässä vilkkaamman 140-tien liikenne ei joudu kiertoliittymän tavoin pysähtymään. Lisäksi rakennettiin uusia kaistoja 140-tien ylittävälle liikenteelle. Mäntsälän Levannon lailla porrastetut liittymät tarvitsevat pätkän uutta tielinjaa. Tietyön jäljistä päättelen, että porrastettu liittymä on muotoutumassa myös Lahden pohjoispuoliselle valtatie 24:lle Hollolan Paimelaan.

Liikenneturvallisuuden vuoksi vastakkain sijoitettavia ns. nelihaaraliittymiä ei enää rakenneta vilkkaille teille. Nelihaaraliittymässä sattuu tutkimusten mukaan noin 30 % enemmän onnettomuuksia kuin porrastetussa liittymässä. Kiertoliittymä nähtiin Mäntsälän Levannon osalta vaihtoehtona liian haitalliseksi raskaalle liikenteelle ja liian yllätykselliseksi 140-tien ajajille maaseutuoloihin.

Levannossa porrastettuun liittymään kytkeytyy kaupungin aie uudesta teollisuusalueesta. Helsinki-Lahti –moottoritie ramppeineen sijoittuu risteyksestä noin kilometrin etäisyydelle rautatien maisemakäytävään. Toisaalta Orimattilan kaupunki on jäänyt ilman oikoradan junaseisaketta. Orimattilan keskustaa lähimmät oikoradan pisteet sijaitsevat Mäntsälän Levannon tienoilla. Mahdollinen uusi teollisuus, seututeiden kehittäminen sekä tehokkaat jatkoyhteydet junalta Orimattilan keskustaan ja Kärkölän suuntaan puoltaisivat rataseisaketta Levantoon.

Oikorata viistää Orimattilan länsipuoliskoa, mutta kaupungin keskusta sijaitsee Lahdesta Loviisaan vievän teollisuusradan varrella. Päijät-Hämeen liitossa on vireillä selvitys matkustajajunien palauttamisesta Orimattilan tarpeisiin tälle radalle. Maakuntahallitus pitää puoltavaa aloitetta ajankohtaisena ja perusteltuna. Mäntsälän Levannon seisakkeen tarve kuitenkin säilyy yhteytenä Orimattilan keskustasta Helsingin suuntaan.

tiistai 26. elokuuta 2008

Turboliittymä

Tänä kesänä Heinolan Tähtihovin Teboil tarjosi viihtyisät tenttiin valmistautumisen puitteet elokuisen perjantai-illan kunniaksi. Pienet välitunnit kuluivat reippailla portaikkokävelyillä huoltamon laiturirannalle. Laiturilta katsoen Tähtiniemen sillan pylväät muodostivat valtavan H-kirjaimen. Täysikuu loisteli järven, vastarannan, valaistun sillan ja pylväikön yllä. Huoltamo näyttäytyi unelmien kesämökkinä, jossa muun ohella kauppa palvelee kellon ympäri.

Valmistautuminen kesätenttiin tarjoaa usein mahdollisuuden opiskella muualla kuin arjen ympäristössä. Opiskelijahintaisen Vr:n Lomapassin kausina melkeinpä asuin useita kesän vuorokausia ilmastoitujen lähi- ja intercity-junien kyydissä. Luonnon helmassa tenttiluvun suosikkipaikoikseni ovat vakiintuneet varjopaikat Vääksyn kanavalla ja Lappeenrannan sataman venehuoltoaseman terassilla. Lukumatkailuun houkuttelee Mikkelissä kesän ympärivuorokautinen torikahvila ja Kouvolan matkakeskuksella aseman hiljaiset tuokiot. Musiikittomista terasseista kuuluu opiskelijan kunniamaininta Vaalan aseman lähikortteliin sekä Tampereen aseman Semafori-ravintolan ulkopöydille.

Opiskeluaikanani liikunnan tuotekehitys on vakiinnuttanut kävelysauvojen ja rullajalkineiden käyttäjät osaksi katukuvaa. Itse olen yhä uudestaan löytänyt rullattoman ja sauvattoman kävelyn ja retkeilyn rentouttavina lajeina. Luonnon, maiseman ja ympäristön osat ja kokonaisuudet avautuvat aistien havaittaviksi ja tulkittaviksi tehokkaasti kävellessä. Juostessa ja hölkätessä syö ruumiillinen rasitus ajattelun tarkkaavaisuutta. Pyöräillessä huomaa, kuinka vauhti verottaa havaintokykyä. Saavuttaessa linja-autolla Heinolaan jää käveltäväksi keskustasta Tähtihoville kiehtova maisemapolku Ruotsalaisen rannalla tai väylä Seminaarin, Laukkamäen ja Pyhättömän tunnelmallisen pientaloalueen halki. Lopulta reitit päätyvät Juornatjoen rantapuistoon, jolta kohoaa retkeilytie huoltamon pysäköintialueelle.

Yksityisautoilun kannalta Helsingin ja Lusin välinen liikenne häiriintyy enää harvoin. Kuluneena kesänä nelostien ongelmakohtana on korostunut Vaajakoskella sijaitseva liittymä. Korjauksien myötä risteyksen pulmia ratkotaan nykyaikaisen ns. turboliittymän avulla. Heinolan ABC sijaitsee myös liittymässä, jossa linja-autojen pikavuorot erkanevat moottoritien liikennevirrasta sekä liittyvät virtaan. Pikavuoropysäkkiä ei kuitenkaan ole pystytetty tähän Heinolaan ohjaavaan liittymään.

Lukutuokioiden jälkeen siirryin Tähtihovilta yökävelyn polkuja Heinolan uudelle ABC-liikenneasemalle. Ihasteltuani tuoreeseen huoltamoon kytkeytyvien investointien rohkeutta tarjoutui kävelyn laatuaikaa jälleen. Yöpikavuoro Oulusta Savon kautta Helsinkiin oli arvioni mukaisesti jo ohittanut liittymän. Huoltamon pysäköintialueelta näin, kun vastasuuntainen yhteys kaartoi moottoritien ramppiin kohti horisontin koillista valkeutta.

Kohdistin laatuaikani sijaintia Veljeskylän pikavuoropysäkin ja Heinolan keskustan suuntaan. Kesän ja viikonlopun kunniaksi päätin pidättäytyä juoksuaskelista, jolloin Rovaniemi-Helsinki -yöpikavuoron kulku ohitseni ennen Veljeskylää vain lisäsi matkailuintoa. Paluuvuoro Rovaniemelle sivuutti kävelyreittini hetkeä myöhemmin, mutta mielenkiinto Helsingin suuntaa kohtaan vei voiton. Jäin katselemaan aamun koittoa Jyrängönkoskeen kaartuvalla Ruotsalaisella kuunnellen Olympiaradiota Pekingistä. Auringon noustessa jatkoin bussiyhteydellä Lahteen, josta juna kyyditsi Keravalle.

lauantai 23. elokuuta 2008

Luontoääniä

Laura Voutilaisen "Villiviini" -uutuuslaulu helmeilee radion ennakkosoitossa syksyisen värikkäänä. Kertosäkeen cism6- ja cism7-soinnut ilahduttavat harvinaisessa pääroolissa. Introja sävyttävät joikuperinteen vivahteet. As-mollissa esitettävä sävellys tavoittaa puolukka-, sieni- ja ruskaretkien äänimaiseman. Ennakoin kappaleelle korkeita sijoituksia Iskelmän listalla ja Radio Suomen soitetuimpien joukossa jo lähiviikkoina.

Pekingin Olympiaradiota kuullaan kisojen päätöspäivänä Radio Suomessa vielä kymmenen tunnin jakso. Ohjelmakartan mukaan urakka päättyy harmaahaikaran laulamaan viikon luontoääneen klo 12.40. Radiourheilun ystäville tarjotaan vielä klo 13:n uutisten jälkeen "Miten minusta tuli minä" -ohjelmassa juoksija Wilson Kirwan mietteitä. Yhdessä formulakuskien kanssa Alivaltiosihteerin virkatehtäväksi jäi hälventää mahdollista haikeutta paluuliikenteen tieltä iltapäivällä myöhemmin.

Olympiaradion huippuhetkiksi piirtyvät keihään, melonnan, soudun ja uinnin selostukset sekä kultamitali Porilaisten marssin kera. Aamun varhaisina tuokioina kuultiin kisastudiosta värikkäitä haastatteluja. Yöradiota Pasilasta luotsanneen juontajan kanssa käytiin tunnelmallisia sanailuja ennen lähetyksen siirtoa Pekingiin. Kisa- ja kanavatunnuksia käytettiin Olympiaradiossa vivahteikkaan vaihtelevasti.

Tosi-tv

Havahduin seuraamaan Big Brotheria Suomen ensimmäisen tuotantokauden loppumetreillä. Ohjelman kantavia ajatuksia aloin hahmottaa vähitellen vasta tuolloin. Toisella kaudella seurasin BB-talon tapahtumia lähes päivittäin. Nuoruuden ja aikuistumisen ajatuksiin, tunteisiin ja tunnelmiin avautui runsaasti näkökulmia päätökseen asti. Viime kaudella kyllästyin koko touhuun muutamassa päivässä. Satunnaisen harvakseltaan silmäilin loppukauden kulkua.

Suomen BB-talossa ei ole vältytty asukkaiden virheiltä ja erehdyksiltä. Tuotannon taholta jotkut asukastehtävät ovat edustaneet kristillisyyden vastaisia arvoja. Tänä vuonna astrologi laatii jo taloon hakeville tähtikartat. Näin arvioidaan hakijoiden sopivuutta kilpailijoiden yhteisöön. BB-talon asukkaiden luonteisiin pyritään myöhemmin syventymään tähtikuviokarttojen avulla.

Tänä syksynä BB-talon asukkaat siis tuotannon taholta sitoutetaan pahimmillaan kolmeksi kuukaudeksi aktiiviseen ja jatkuvaan toimintaan, joka sotii räikeästi kristillisiä perusarvoja vastaan. Kristittynä en koe kuuluvani Big Brother -ohjelman neljännen tuotantokauden kohdeyleisöön.

Haku Idols-kilpailuun on myös käynnissä. Rovaniemellä kokelaita seulottiin Lappia-talossa. Mtv3:n verkkosivut kertoivat Idols-juontajien laulattaneen hakijajonoa Petteri Punakuonon sävelin. Mahdollisesti kappale valittiin hetken mielijohteesta. Yhtä perustellusti laulu saattoi olla tarkoin harkittu. Suunniteltuun hämmennykseen viittaa yllättävyyden niukkuus, kun viihdemusiikin esittäjiä rentoutetaan lastenlaululla.

Petteri Punakuono rentouttaisi musiikin yllättävyydellä tehokkaasti klassisen kuoron, orkesterin tai solistiopintojen hakijoita. Toisaalta Idols-juontajien lauluvalinta valottaa viihdekultuurin aluetta, joka on taipuvainen varovaisuuteen ja ylivakavuuteen. Maamme pop- ja iskelmämuusikoiden aloitteellisuus poliittiseen sanankäyttöön ja arvokeskusteluun tarvitsee innostajia.

perjantai 22. elokuuta 2008

Vaalikuume

Unirytmini on viime aikoina muistuttanut tanssimuusikon arkea. Varhain tänään intouduin kävelylle Rovaniemen sumuiseen, kosteaan, leutoon ja kuunhohteiseen yöhön. Reitti kulki ensin Viirinkankaalle. Lähiön baarikaksikko oli sulkemassa oviaan, mutta asiakkaiden vilkas puheensorina jatkui vielä terassilla. Pian ohitin Väylätien länsipäässä kaksikerroksiset soluasuntolat. Erääseen näistä majoituin muutamaksi viikoksi ennen yliopistovuosia. Kävin tuolloin pääsykokeen valmennuskurssia.

Jatkoin Alakorkalontietä Teollisuuskylään. Alueen liikenneväylät muistuttavat Espoon Kivenlahtea. Valtatien ja vesistön välissä kulkee kaksi taajaman läpikulkutietä samannäköisessä muodostelmassa. Rautatie sijoittuu suhteellisen etäälle valtatieltä pohjoiseen. Linja-autojen vakiovuorot Rovaniemeltä Muurolaan ja Kemiin poikkeavat usein Viirinkankaalle ajaen valtatien eteläpuolta Teollisuuskylälle asti. Espoon Kivenlahdessa kaduilta pääsee seutulinjan bussilla Kauklahden junaseisakkeelle.

Rovaniemen Teollisuuskylässä Nesteen huoltamo palvelee kellon ympäri. Kahvilan puolella Lapin Kansa ja Pohjolan Sanomat odottivat painotuoreina kävelijää. Ulkona oli hämärää, mutta hetki muistutti vuosien takaista tuokiota juhannusviikon yöllä. Pääministerin asema oli siirtynyt Anneli Jäätteenmäeltä poliittisen kriisin huipennuttua illalla. Vietin unettoman yön pyöräillen Rovaniemellä yöhuoltamoille. Odotin aamun tuoreita lehtiä. Juhannuksen odotus ehkä lisäsi rohkeutta eläytyä poliittiseen kriisiin hetkeksi. Toisaalta olin seurannut noin puolitoista vuotta aiemmin, kun Keskusta piti puoluevaltuuston kokousta Lapin Yliopistolla. Esko Aho johti vielä puhetta, mutta merkittävä osa huomiosta kohdistui jo Jäätteenmäen rooliin kokouksessa.

Kokoomuksen Ilkka Kanervan ulkoministeriys puolestaan päättyi kuukausia sitten valoisana loppukeväänä. Tapahtumasarja huipentui jo aamulla ja keskipäivällä, ja nukuin yöni jo levollisin mielin. Päivällä epätodellinen olo muistutti elimistön varautumista jännittävään illan esiintymiseen tai urheilukilpailuun.

Tänä aamuna Lapin Kansa ja Pohjolan Sanomat ennakoivat seuraavien presidentinvaalien menestyjiä. Erityisesti Kokoomuksen Sauli Niinistölle otaksuttiin voittoisaa tulosta. Sain aiheen olettaa, että Niinistö tulee edustamaan Kokoomusta vaalin ensimmäisellä kierroksella. Veikkaan, että Keskustan ehdokkaaksi tällöin asettuu Esko Aho tai Anneli Jäätteenmäki. Sdp:n ja vasemmiston edustajana nähtäisiin Erkki Liikanen tai Lasse Lehtinen. Muiden puolueiden osalta ennakoin Timo Soinin lähtevän presidenttikilpaan Perusssuomalaisten taholta.

Espoon Kivenlahdessa kuvatun Big Brother -ohjelman nostattama henkilöiden julkisuus saattaa heijastua pian kunnallisvaaleihin. Yle puolestaan valmistautuu Pelkosenniemeltä televisioitavaan kunnallisvaalikeskusteluun. Aamun Lapin Kansassa Perussuomalaiset lupasivatkin tv-esiintymisen valtakunnanverkossa sille, joka asettuu puolueesta ehdolle Pelkosenniemellä. Tarjous liittyi Perussuomalaisten eiliseen kokoukseen Rovaniemellä, josta Lapin Kansa tänään kertoi.

torstai 21. elokuuta 2008

Lapin junat, lennot ja linja-autot

Ylen Lapin Radion mukaan (21.8.-08) Rovaniemi-Tampere-Helsinki -junien matkustajamäärä on yltynyt kasvuun. Yhteys on käynyt kesällä kaupaksi lähes kolmanneksen vilkkaammin kuin edellisenä suvena. Alkuvuoden osalta kasvua oli neljännes. Kesän aikana matkustus junissa on lisääntynyt myös muille Lapin asemille.

Olettaisin, että ympäristöseikat sekä uudet makuuvaunut tuovat juniin aiempia lentomatkustajia ja autoilijoita. Ehkä tuoreella kalustolla on tavoitettu myös uusi asiakasryhmä Lapin matkailuun. Toisaalta Finnair on kaventanut istuinten tarjontaa. Airbus-koneita on vaihdettu Embraereihin useilla Rovaniemen lennoilla. Blue1 on puolestaan niukentanut Rovaniemen lentojen määrää. Finncomm Airlinesin kohdentuminen Kemin ja Tornion yhteiseen kenttään näyttäisi laajuudeltaan säilyvän.

Matkahuollon leirissä herättää huomiota Oulu-Rovaniemi -yöbussin kesäinen lakkautus. Myös illan vakiovuoroja Rovaniemeltä Kemiin on viime kuukausina karsittu. Matkahuollon kannattaisi panostaa vaihdolliseen bussiyhteyteen Rovaniemeltä Kuusamon ja Suomussalmen kautta Kajaaniin sekä suoraan linjaan Rovaniemeltä Ranuan kautta Kajaaniin.

torstai 14. elokuuta 2008

Mitalikahvi

Radio Suomen Olympiaradio käynnistyi tänä aamuna Veikkauksen johtoportaan miettein. Suora haastattelu Pekingin kisastudiosta kuultiin heti neljän uutisten ja alkutunnuksen jälkeen. Kerrottiin, etteivät vedonlyönnin olympiatuotteet nakerra arjen arpapelien kysyntää. Usein peruspelien kanta-asiakkaat täydentävät ostoskorejaan olympiatuottein. Haastattelussa myös kehuttiin Pekingin malttia pääsylippujen ja kisaruokailujen hinnoittelussa. Kymmenen euroa mainittiin tavalliseksi pääsylipun hinnaksi.

Puhe kääntyi myös urheilutuloksiin. Aavisteltiin lajikohtaisten ennätysten ylittämättömyyttä. Ennakoitiin, että lajien tulostasoja voi päätyä lasku-urille. Toiveikkuutta kohdistui puolestaan uintiin. Ilmaistiin uskoa tutkimukseen ja tuotekehitykseen, jotka muun ohella siivittäisivät uintituloksia myönteiseen suuntaan.

Suomen ja Keravan Urheilijoiden edustus Pekingin uintikuution finaalissa varmistui noin tunnin myöhemmin. Mikäli palkinnoille ylletään, on periaatteessa mahdollista, että mitali jäisi Suomelle kisojen viimeiseksi. Kolmen mitalin yhteinen kansanjuhla kannattaisi mielestäni järjestää. Keravalta, Orimattilasta ja Hollolasta olisi mitoiltaan tasapuolinen matka Mäntsälään.

Pekingin uintifinaalin ohella Keravan kesä huipentuu lauantaina valkosipulifestivaalin viettoon. Keravan äänimaisemaa sävyttävät joukkoliikenteen soinnit. Kaupungille ominaisiin tuoksuihin puolestaan ei lukeudu Lahden laajuudessa ohramaltaita eikä Helsingin lailla kahvipaahtimoita ja merituulta.

Tuoksuiltaan miedossa yhteisössä voivat ruoka-aineet asettua värikkääseen rooliin. Vuoden kynsilaukkaajan arvon ojentaisin lauantain festivaalilla Keravan aseman suuntaan. VR on rikastuttanut arkielämän tuoksujen maisemaa. Kalustoratkaisut houkuttelevat matkustajan hankkimaan pahvimukillisen kahvia asemalta tai junan kärrystä. Juniin niveltyy yhä harvemmin ravintolavaunu, jonne kahvin tuoksu rajoittuisi.

Keravan kaupunkikuvan piirteet ja tunnelman seikat yhdistyvät osin Rovaniemeen. Molempien pinta-alaa käytetään maanviljelyn ja teollisuuden tuotantoon suhteellisen vähän. Kaupungit ovat sikäli harvinaisia, että niitä yhdistää myös ABC-liikenneaseman puuttuminen. Rovaniemellä elinkeinorakenteeseen yhdistyy lappilainen ylänkö kahden merkittävän jokiuoman rannoilla. Ruokamatkailun kaupungissa maiseman luonne vahvistaa riistan, sienten, puikulaperunoiden ja marjojen voimakkaiden aromien sävyjä.

tiistai 12. elokuuta 2008

Siilinjärven mansikkakarnevaali

Kuopion seutu tarjoaa lahtelaiselle joukkoliikenteen harrastajalle muistoja. Paikallisessa bussiliikenteessä vilisee yhä -80-luvun keskiovellisia Kabusseja. Koiviston Auto liikennöi kahdella tällaisella Lahdessa lähes pari vuosikymmentä sitten. Reitit kaupungin kaduilla painottuivat Launeen ja Mukkulan lähiöihin.

Junalla pääsee Kuopiosta Helsinkiin, Kajaaniin ja Ouluun vielä ilahduttavan myöhään. Toisaalta Finncomm veloittaa huomattavan lempeästi loppuillan lennosta Siilinjärven Rissalasta Helsinkiin. Kuopiossa ja Siilinjärvellä talous ja yritteliäisyys kasvavat. Kaupunkien väestökehitys porskuttaa voiton puolella. Yllättävää onkin, ettei Siilinjärveltä Kuopioon kulje paikallisjunia kaukovuorojen ohella.

Kuluneen kesän yllättäviin ruokauutisiin lukeutuvat kotimaisen marjasadon ongelmat ja toisaalta innostuttavan rapusaaliin odotukset. Tänään Savon Sanomien verkkolehti puolestaan kertoi siilinjärveläisen kuntoutuskeskus Kunnonpaikan aterioista. Kuntoutujien päivällinen on keventynyt keitoksi ja salaatiksi.

Kunnonpaikka perustelee muutosta terveyssyillä ja kohonneilla elintarvikekuluilla. Kela ja Valtiokonttori korvaavat yritykselle noin kymmenen euroa aterialta. Väitetään, ettei summa riitä enempään. Kunnonpaikassa käydään lisäksi yt-neuvotteluja. Yhtiö kiistää yt-neuvottelujen heijastuvan kuntoutujien ruokalautasille. Suomen Sotaveteraaniliiton taholla on huolestuttu peläten, että muut kuntoutuslaitokset seuraisivat esimerkkiä. Kuntoutettavien veteraanien ateriat niukentuisivat.

Ateria viestittää ihmisyyteen kuuluvaa yhteisöllisyyttä ja yhdenvertaisuutta. Ruokailu välittää elämyksiä eikä merkitse pelkkää ravintoaineiden annostelua. Savon Sanomien uutisen sanamuoto osin painottaa aiheen tunnepohjaa. Ei kerrota, sisältääkö keitto- ja salaattipöytä ravintoaineiden vajeen. Mahdollisesti proteiinit tarjotaan kinkkusuikaleina ja kananmunalohkoina. Kun keittoa tuodaan saataville, ei lämmintä ruokaa myöskään puutu. Ongelmiksi jäävät korostuen yhdenvertaisuuden, yhteisöllisyyden ja elämyksellisyyden ulottuvuudet.

Vantaan linja 61

Vantaan Tikkurilasta lentokentälle vievän 61-bussilinjan pysäkkejä värittää uudistettu ilme. Tuoreet tunnukset erottuvat myös aikatauluissa ja linjakilvissä sekä myöhemmin busseissakin. 61-linjan ohella kasvojen kohotus koskee lentokentän 615-seutulinjaa.

61-linjan suorempi reitti lisäisi mielestäni vuoron houkuttelevuutta etenkin kaukojunien liityntänä. Samalla edistettäisiin kaupungin joukkoliikenteen kiinnostavuutta kokonaisuutena. Kulku piirtyisi Ratatien, Lummetien ja Läntisen Valkoisenlähteentien kautta Tuusulanväylän yli. Vaihtoehtoisesti Tikkurilantien reitiltä kaarrettaisiin Niittytielle ja Ilmakehälle.

Nykyreitillä usein jopa matkustajien enemmistö käyttää Veromiehen, Vantaanportin ja Pakkalan pysäkkejä. Tikkurilan kannalta jättäisin nämä korttelit uuden 62-linjan hallintaan. Tikkurilan ja Mellunmäen väliltä 61-linja on muutettu 62-linjaksi. Mielestäni 62-linjan reittiä olisi tullut jatkaa Tikkurilasta Veromieheen. 61-linja olisi vapautunut ehdottamilleni lentokentän oikoreiteille.

61-linjan mukavuutta lisää se, että Tikkurilassa jonon kärkijoukko saa nousta matkatavaroineen tyhjään autoon. Mellunmäestä saapuessaan auto oli usein puolillaan matkustajia, joiden enemmistö poistui Veromieheen mennessä. Toisaalta he joutuvat nyt vaihtamaan ajoneuvoa Tikkurilassa.

Raitiolinja 9

Pasilan asemalle pääsee nyt kahdella raitiolinjalla. Oikeastaan yhteyksiä on kolme, kun ympyräistä 7-linjaa kuljetaan yhä A- ja B-suuntiin. Pasilasta poistuttaessa 9-linja kaartaa Ratapihantieltä pian Asemapäällikönkadulle sekä edelleen Vallilan ja Alppilan välikön tuleville asuinalueille. Vasta Kalliossa kolistellaan tuttuja raiteita, kun reitti 3-linjan kanssa yhdistyy.

Toisinaan kaipailen vauhdikasta siirtymää Pasilan junilta Sörnäisten metrolle. Veikkaisin arkiliikenteeseen selkeää ajansäästöä, jos raitiovaunu Pasilasta Sörnäisiin kulkisi koko matkan Aleksis Kiven katua tai Teollisuuskatua. Bussillahan tätä suorempaa väylää pääsee. Ytv-reittioppaan mukaan matka-aika alittaa 7-raitiolinjan usein neljälläkin minuutilla.

7-raitiolinjan reitti Mäkelänrinteen kautta kiertää siinä määrin, että Pasilasta Itäkeskukseen ennättänee yhtä pikaisesti pääaseman kautta. Toisaalta 9-linja sivuuttaa Sörnäisten ytimen parin korttelin etäisyydeltä. Länsi-Pasilassa 7-linjan kierros puolestaan jarruttaa siirtymää Pasilasta Töölön kautta esimerkiksi Turun ja Porin pikavuorobusseille sekä Vihdin seutulinjoille.

maanantai 11. elokuuta 2008

Mitalin värejä

Pekingin kisojen ensimmäisille suomalaismitaleille ovat yltäneet sankarit Orimattilasta ja Hollolasta. Mieleeni palautui Porilaisten marssin sointi Väinö Paunun vakiovuorolla vuonna 2000. Varhain kuulaana syyslauantaina matkustin linja-autolla Lahdesta Vääksyyn. Miesten purjehduskaksikko voitti kirkkaimman mitalin Sydneyssä.

Väinö Paunu liikennöi vuosia sitten Lahdesta Vesijärven pohjoispuolitse Tampereelle. Tampereen lisäksi Paunulla pääsee Lahdesta yhäkin Kouvolaan ja Kotkaan. Viime toukokuussa aloitin kesän kaukobussimatkat reitillä Kouvolasta Lahteen. Paunun matkustamon tunnelmasta välittyi yhtäläisyyttä lakkautetun Sukulan Linjan kanssa. Viimeksi mainittu ostettiin Koiviston Auton osaksi noin vuosi sitten.

Kuhunkin bussifirmaan liittyy erottuva ja tunnistettava tunnelma, joka välittyy matkustamoon, katukuvaan ja tiemaisemaan. Sukulan autojen sinikeltainen väritys oli sävyttänyt katukuvaa mm. Helsingissä, Lahdessa ja Jyväskylässä. Kaluston maalipinta lienee jo täysin yhtenäistynyt Koiviston Auton kanssa. Sinisen ja keltaisen sävyt kuuluvat myös Paunun alkuperäisiin väreihin. Toisaalta monet kaukovuorojen autot ovat maalatut Expressbus-ketjun väreihin.

Jälkikäteen Sukulan osakeosto tuntuu taloudellisesti luontevalta. Yhtiön reitit sijoittuivat samoihin taajamiin Koiviston Auton kanssa. Käsittääkseni myös tilausajojen suhteellisen pieni osuus liiketoiminnasta yhdisti firmoja. Yrityksen korvaamatonta henkistä pääomaa katoaa toki aina yrityksen poistumisen mukana. Jos pohditaan, mitä kaupallisia tuotemerkkejä Vääksy, Pulkkilanharju ja Jämsä paikanniminä tuovat ensiksi mieleen, sijoittui Sukulan Linja toimiessaan luultavasti kärkijoukkoon.

Asikkalan Pulkkilanharju näkyy selkeänä maamerkkinä monilla kotimaan lentoreiteillä. Lennoilla pohjois-Suomesta Helsinkiin aloitetaan laskeutumisen valmistelut yleensä Päijänteen eteläosien yllä. Samoja maisemia halkoo myös joukko mannertenvälisiä lentoja. Selkeällä säällä Vääksyn kanavalta voi havaita yhtäaikaa useita itä-länsi -suunnan koneita.

Loppukesään ja alkusyksyyn ajoittuu usein kauniin aurinkoisia ulkoilupäiviä. Ylimmät lämpötilat liikkuvat miellyttävissä lukemissa retkeilyn ja vaellusten kannalta. Sellaisena päivänä luonnon helmassa kuulin myös Arsi Harjun Sydneyssä voittamasta kultamitalista.

lauantai 9. elokuuta 2008

Kisatunnus

Pekingin kisatunnus on sointunut Ylen radio- ja tv-lähetyksissä sekä Mtv3:n kisakoosteessa. Tunnuksen äänimaisemaa värittävät osin itämaiset rytmit ja sävyt. Lisäksi välittyy sekoitus Radiomafia-vuosien Listan ja Ranskan Tv2:n uutisten alkusoittoja. Radion ja tv:n studiojuonnoille tunnuksesta saisi sellaisenaan tai miksattuna taustamusiikin. Tällainen taustamusiikki lisää ohjelmavirrassa äänimaiseman vaihtelua, estää suvantojen pitkittymisen ja luo vivahteikkaita siirtymiä kisatapahtumien välillä studiojuonnon kautta.

Iskelmän suorissa matkamessulähetyksissä kuultu erikoistunnus muistuttaa myös Pekingin tunnusta. Rytmien ja sointien yhdennäköinen paketti etenee kummassakin matalaan c-säveleen tukeutuen. Torinon kisoissakin sopraanolaulajan sävyttämä tunnus esitettiin C-duurissa.

Radio Suomessa Pekingin kisatunnusta on kuultu lähinnä lähetyksen siirroissa Pasilasta. Lyhennettyjä Olympiaradion tunnuksia ei ilmeisesti ole kisoja varten työstetty, eikä ennakollisten Olympiaradioiden tunnusta liene otettu enää kisakäyttöön. Näiden sijasta on Pekingin ajalla käytetty Radio Suomen tavanomaisia tunnuksia. Pekingin kisat sisältävät värikkään kulttuurillisen erikoisluonteen, jolloin tutut kanavatunnukset eivät kuulosta arkisilta.

perjantai 8. elokuuta 2008

Pekingin avajaiset

Jättiläisen askeleet kulkivat Pekingissä. Olympia-avajaisten alussa pistemäiset ilotulitukset etenivät tulipatsaiden nauhana pohjoisen suunnasta stadionille. Hahmottelen jo sovellusta seuraaviin Lahden MM-hiihtoihin. Helikopterien lentokorkeuden sijasta tv-kamerat vietäisiin suihkukoneiden tasoille. Perättäisten tulipyrskähdysten sarja jäljentyisi tv-ruuduille talvi-iltana Kuopion Puijolta, Jyväskylän liikuntatieteen laitoksen pihalta, Joutsan Pommin ja Kangasniemen Kalskeen kotikentiltä sekä Vierumäen urheiluopistolta ennen Lahtea.

Mtv3:n Tulosruudun jälkeen nähtiin kanavajuonnolla kesämaisemaa Olavinlinnan rannalta. Hetkeä myöhemmin kanavalla esitettiin kisojen ensimmäinen Olympia 2008 -kooste. Päivän tapahtumia ja tunnelmia tarkasteltiin sekä urheilutoimittajan että politiikan toimittajan kertomina. Sitä en oivaltanut, minkä vuoksi toimittaja haastatteli toista toimittajaa. Linnunpesä-stadionin edustalla politiikan toimittaja johdatteli ohjelmaa juontajana esittäen urheilutoimittajalle kysymyksiä. Itse olisin toteuttanut koosteen niin, että tapahtumapaikalla vierekkäin seisovat saman kanavan toimittajat olisivat esittäneet asiansa kysymyslauseitta.

Sisällön kiinnostavuuden puolesta politiikan- ja urheilutoimittajien yhteistyö on jo kisojen ensimmäinen suomalaisvoittaja. Mtv3:n koosteen ohella tätä osoitti Ylen politiikan toimittajan täydentävä rooli avajaisten juontajana Ylen Tv2:lla. Uutuutena Radio Suomen kanavajuontajien työtä olympiastudiossa voi tarkastella kanavan verkkosivulta kuvasta. Olin luullut, että radion kanavajuontajien osuudet juonnettaisiin avokonttorimaisesta hehtaarihallista. Näinhän ohjelmavirtaa juonnetaan messutapahtumista toisinaan. Pekingissä Radio Suomi näyttäisi toimivan tavallista maakuntaradiota muistuttavassa studiossa.

torstai 7. elokuuta 2008

Luotu kulkemaan

Jari Sillanpään "Luotu kulkemaan" -kappaleen alkuintro yllättää. Alkunintrossa funky-sävyin helmeilevä kitara komppaa aurinkoisesti cm7- ja F7-sointuja usean tahdin. Näitä seuraa fanfaarein kruunattu orkesterin sointu G-duurissa. Tältä siirrytään kertosäkeen Es-duuriin, joka on kappaleen sävellaji.

Alkuintron huipentava G-duuri osin lieventää alkuintron jännitteet. Neutraloinnin syyn hahmottaisi, jos alkuintrossa kuultaisiin vaikkapa monimutkainen kitarasoolo. Liennytys estäisi varhaisen tietoähkyn vaaran. Toisaalta kitarasoolo sopisi neutraloivan G-duurin osaksi. Tällöin soinnulla olisi kaksoistehtävä. Liennyttäessään G-duuri tyrkkäisi samalla kertosäkeen vauhtiin. Nyt välittyy vaikutelma, jossa kertosäe joutuu itse räjäyttämään itsensä liikkeelle.

Sointujen pohjasävel kulkee alkuintrolla c- ja f-sävelissä ja kertosäkeen alussa es- ja b-sävelissä. Siirtymä c-mollista f-nuotin kautta sävelaskelta matalampaan kvarttiin olisi melko symmetrinen. G-sävel ja -sointu lieventävät tätäkin jatkuvuuden vaikutelmaa alkuintron ja kertosäkeen välillä.

Eräältä kannalta neutraloiva G-duuri vahvistaa kappaleen yhtenäisyyttä. Kertosäkeiden puoliväleissä ja päätöksissä kajahtelee fanfaarein toinen liennyttävien sointujen kulku: C-Es-F-Es-F-Es-C. Alkuintron loppufanfaari G-duurissa varmistaa, etteivät kappaleen myöhemmät fanfaarit kuulosta irrallisen yllättäviltä kohdilta.

Säkeistöjen soinnut kulkevat ansiokkaan monipuolista ja johdonmukaista rataa. "Luotu kulkemaan" ei kuitenkaan avautune radiosoitossa värikkäimmin. Alkuintron neutraloiva G-duuri liennyttää luontevasti konserteissa edeltävien ohjelmanumeroiden jännitteitä.

Maisemakauppiaita

Rovaniemi lukeutuu harvoihin paikkakuntiin, joilta ABC-liikenneasema vielä puuttuu. Kaupungin ainoat kolme liikenneasemaa kuuluvat Shellin ja Nesteen leireihin. Shell palvelee Alakorkalon kaupunginosassa aamusta myöhäisiltaan ja vastapäätä Neste-Reissumies kellon ympäri. Vuosia sitten toukokuinen kävely valtatieltä Shellin pihalle pysähdytti, kun kuivaksi heinikoksi luulemani oikoreitti paljastuikin nilkat upottavaksi suoksi. Neste-Reissumies ja Napapiirin Shell palvelevat kaupungin ainoina liikenneasemina kellon ympäri.

Esso-huoltamoita täysissä punavalkoisissa vetimissä muistan havainneeni viime viikkoina enää Vantaalla Hakunilan Vaaralassa ja Korson Mikkolassa. Helsingin Pukinmäen Esson tavoin pääkaupungissa on nähty vaihdoksia ABC-ketjuun. Osa maakuntien Essoista kulkee jo St1:n tunnusten alla. Rovaniemelläkin Rovakadun Esso on muutettu St1-huoltamoksi.

Huoltamoiden liikenneasemien väitetään edistävän yrittäjyyttä kaupunginosan tai kylän alueella. Sijainnin onnistuessa asemalta avautuu lisäksi näköaloja maakunnalle tyypillisiin rakennettuihin ympäristöihin ja luonnonmaisemiin. Kilpailu liikenneasemaketjujen välillä osaltaan hyödyttää kuluttajaa.

tiistai 5. elokuuta 2008

Kohti Pekingiä

Aamun Lapin Kansa -lehti (5.8.-08) ennakoi Pekingin olympia-avajaisista ihmiskunnan historian värikkäintä juhlaa. Uutisjuttu kertoo myös yllättävästä ja tunteikkaasta hetkestä pekingiläisessä aamiaisravintolassa. Kahvin tarjoilu oli yhtäkkiä tauonnut. Henkilökunta oli seisahtunut hievahtamatta tv-ruudun ääreen seuraamaan olympiasoihdun kulkua kisojen isäntämaassa.

Radio Suomessa kuultiin alkuiltana Kohti Pekingiä -ohjelma, jonne kuuntelijat saivat soittaa olympiamuistojaan. Tarinat sijoittuivat useille vuosikymmenille ilahduttavan laajasti. Luullakseni Pekingin kisojen virallista radiotunnustakin kuultiin toimitetuissa historiakoosteissa. Itämaisten rytmien ja sointivärien juhlaa olisi ennakoitavissa radion tunnuksiin.

Radio Suomen ennakolliset Olympiaradiot klo 17.20 ovat käynnistyneet vajaan 20 sekunnin tunnuksella E-duurissa. Tätä käytettiin myös toisena radiotunnuksena Ateenan ja Torinon suorissa olympialähetyksissä. Avajaisten, ilotulitusten ja suomalaisen urheilusankaruuden ohella kiinnostunut odotukseni jo kohdistuu Pekingin kisatunnusten sisältöön ja käyttöön tiedotusvälineissä.

maanantai 4. elokuuta 2008

Plogman ja hääkirkon iskelmät

Charles Plogmanin "Lanka jo palaa" -uutuuden huippukohta paikantuu kertosäkeen alkuun, joka sanoittuu: "Pois korjaa, ettei muut vie". Pääsävelaihe siirtyy e-mollin peruskvintistä a-molliin niukoin jännittein. Voimakkain jännite piilee taustan sointukulussa: Em, Em7 / Am10, Am. Soinnut pyörähtävät puhtaasta e-mollista d-sävelen säkenöivän muutosvastarinnan varassa puhtaaseen a-molliin.

Huippukohdan sointujen kulku yhdistyy Petri Laaksosen "Rakkauden liekki" -sävellykseen. Viimeksi mainittu nauttii laajaa suosiota hääkirkkoon sopivana esityksenä. Sen kertosäkeessä huippukohta sanoittuu: "Rakkauden liekki loistakoon". Laaksosen sävellyksen ja Plogmanin uutuuden huippuhetkillä kuultaisiin sama sointukuvio, mikäli sävellaji olisi yhteinen. Plogmanin uutuus piirtyy e-molliin, mutta Laaksosen esitys sijoittuu as-molliin. Siksi soinnut kulkevat reittiä: as-m, as-m7 / cis-m10, cis-m.

"Rakkauden liekin" jännitteisin sointukulku korostuu runsaammin kuin Plogmanin uutuudessa. Painottumisen aiheuttavat "Rakkauden liekin" sisäiset vastakohdat. Kappaletta leimaa hitaampi tempo, sanoituksen herkempi tunnelma ja vakaampi pääsävelaihe huippukohdassa.

Laaksosen nopeat kappaleet tunnetaan sävellajien nostoista esitysten aikana. "Rakkauden liekin" aikana sävellaji ei kuitenkaan muutu kesken kappaleen. Tämä jännitteen puuttuminen kohottaa entisestään jalustalle huippukohdan sointuja.

Pekka Simojoen sävellykset eivät painota sävellajien vaihdoksia kappaleiden aikana. Tässä Laaksosen tuotanto poikkeaa. Kesällä kokeilin, sopisivatko esityksen aikaiset sävellajien nostot "Rakkaus on lahja Jumalan" -kappaleeseen. Tuo Simojoen sävellys kuuluu hääkirkon musiikkina samaan genreen "Rakkauden liekin" kanssa.

Aloitin ensisäkeistön D-duurissa, seuraavan lauloin Es-duurissa ja viimeinen sointui F-duurissa. Mielestäni kappaleeseen avautui myönteisellä tavalla uusia näkökulmia ja vivahteita. Samalla syntyi täydentäviä jännitteitä, vaikka kappaleen perinteinen soinnutus, sanoitus ja pääsävelaihe eivät ole jännitteiltään niukkoja. Toisaalta jännitteiden välinen suhde muuttui.

sunnuntai 3. elokuuta 2008

Rovaniemi

Teatteri-ihmiset usein heittäytyvät meitä musiikkityyppejä etevämmin. Teatterilaiset osaavat antautua uhrautuvammin hetkien vietäviksi yleisöjen edessä. Heittäytymistä musiikin lomassa sain mahdollisuuden opetella jo lapsena Kemijoen rannoilla. Osallistuin kouluiässä Pahtajan kristillisille musiikkileireille. Kansan Raamattuseuran tuolloinen leirikeskus sijaitsi muutaman kilometrin täältä Rovaniemen Rantavitikalta etelään. Soittotuntien, orkesterityön ja Kemijoen uintiretkien ohella leireiltä jäivät elävästi mieleeni pesäpallo-ottelut. Näissä kaikui valoisina iltoina leirinjohtajien ja leiriläisten kannustava huudahdus kotipesään saapujille: "Heittäydy!"

Toissapäivänä lennähdin viikonvaihteeksi Rovaniemelle. Musiikkileirien ohella olen viettänyt seudulla useamman opiskeluvuoden tehden samalla kanttorisijaisuuksia ev-lut. seurakunnassa. Perjantaina ehätin Helsinki-Vantaan lähtöselvitykseen varhaisten lintujen joukossa. Koneen lähtöajan tiedettiin viivästyvän noin kolme tuntia, mikä oikeutti elämäni ensimmäiseen lentoyhtiön ruokavoucheriin. Juuri aterioineena kupongin seitsemän euron arvo sijoittui valkosuklaiseen puolukkapiirakkaan ja smoothie-juomaan, jossa maistui ainakin appelsiini, banaani ja mango.

Lopulta lähestyimme Lapin pääkaupungin valkeaa yötä lounaasta ylittäen keskikaupungin korttelit. Blue1:n konetyyppinä oli Md-90, jonka sisätilat ja äänimaisemat tuovat mukavasti mieleen Finnairin aiemman kaluston. Vielä perjantain puolella ehdin nauttia parvekekahvit Rovaniemen Rantavitikalla syvää vihreyttä huokuvien pihakoivujen katveessa. Koleassa illassa huuhdoin lämpimään Kemijokeen etelän hellepäivien jättämät raukeuden hippeet. Uintiretkeltä palattuani vaihtuivat Radio Suomessa keskiyön uutiset Elvis-yöradion viettoon.

Lauantaina sai Radio Iskelmän lista uuden ja nopeatempoisen ykkösen monen viikon jälkeen. Kärkeen heittäytyi Charles Plogman kappaleellaan: "Lanka jo palaa". Listaykkösen sävellaji ei silti vaihtunut. Toiseksi pudonneen Janne Raappanan "Odota mua" sijoittuu sävellajiltaan e-molliin Plogmanin uutuuden tavoin. Plogmanin aiemmista tulkinnoista "Pientä unelmaa" on viihtynyt listalla jo lähes kolme vuotta. Viimeksi mainitun soinnutus erottuu iskelmien joukosta. Kappaleen alussa pysytään c-mollissa yhtäjaksoisesti seitsemän tahtia. Näistä introon sisältyy neljä ja säkeistöön kolme tahtia. C-mollin jälkeen kappale viipyilee G-duurissa neljä tahtia. Vasta kertosäkeessä soinnut vaihtuvat tiheämmin.

Plogmanin ja Raappanan uutuudet sijoittuvat siis yhteiseen sävellajiin. Mielestäni molemmat esittäjät edustavat laulajalähtöistä iskelmää. Solistin vivahteikas tulkinta ohjailee musiikkia keskimääräistä enemmän. Poikkeavuus verrattuna Tapani Kansan hyräilevämpään ja Simo Silmun kuiskailevampaan lauluun välittyy. Tällä en tarkoita, että Kansa ja Silmu olisivat laulajina huonompia. Viittaan vain musiikin tyylieroihin. Plogman ja Raappana korostuneemmin kuljettavat orkesterin työtä solisteina.