sunnuntai 30. marraskuuta 2008

Kirjasto

Suomen maaseudulla kirjasto kohoaa usein kirkon ohella keskellä kylää. Maakuntakeskuksista Mikkelissä pääkirjasto rajoittuu kauppatorin kortteliin ja Helsingissä Kirjasto 10 palvelee Elielinaukion sykkeessä. Suomen kaupungeissa pääkirjastot sijaitsevat yleensä keskikaupungin ulkoreunalla. Lappeenrannassa pääkirjaston kohdalla kulkee selkeästi ydinkeskustan itäinen raja sekä Tampereen Metso-kirjastolla läntinen raja. Oulussa pääkirjasto, kaupunginteatteri ja kauppatori muodostavat yhdessä keskustan länsireunan meren rannalla.

Lahdessa pääkirjasto avataan remontin jäljiltä yleisölle maanantaina. Korjattavana on ollut kolmatta vuosikymmentään lähestyvä rakennus, jonka Suomen Betonitieto Oy valitsi vuoden 1990 parhaaksi betonirakenteeksi. Lahdelle on kertynyt lajin kunniamainintoja jo viisi. Palkinnon voitti vuonna 1971 Lahden suurmäki, vuonna 1977 urheilukeskuksen katsomo, vuonna 1982 teatteritalo ja viimeksi vuonna 2006 Keravan ja Lahden välinen oikorata. Lahti on betonirakenteiden voittajana ylivoimainen kakkonen heti Helsingin jälkeen. Tampereen kolme voittoa ovat ottaneet Näsinneula vuonna 1970, Asunto Oy Lintuniitty vuonna 1979 ja Metso-kirjasto vuonna 1985. Palkinto jaettiin ensimmäisen kerran vuonna 1970.

Valmistuessaan teatteritalon viereen vuonna 1990 Lahden pääkirjasto sijaitsi selkeästi keskikaupungin itärajalla. Seuraavien vuosien kehitys vahvisti asetelmaa. Kirjaston itäpuolisesta Paavolasta rakennettiin asuinalue eikä keskikaupungin laajennusta. Paineita vastakkaiselle kehitykselle oli nähtävissä 1990-luvun alussa, jolloin keskikaupungin itäpuoliskolle valmistuivat Trion ja Hansan kauppakeskukset sekä Euromarket. 2000-luvun alun jälkeen Lahden keskusta on jälleen painottunut länteen ja Vesijärven rantaa kohden. Tätä kehitystä näyttäisi tulevina vuosina vahvistavan Ranta-Kartanon korttelin uudisrakentaminen.

Vuoden 2007 parhaana betonirakenteena palkittiin Turun pääkirjaston uudisosa, joka sijaitsee kauppatorin ja Aurajoen välikortteleissa. Turussa keskikaupungin itärajaa on mielekästä etsiä vasta joen Kupittaan puoleiselta rannalta. Tästä johtuen rakennus kuuluu sijainniltaan samaan sarjaan Mikkelin pääkirjaston ja Helsingin Kirjasto 10:n kanssa.

lauantai 29. marraskuuta 2008

Tähtiä kehässä ja Kuusamossa

Tuuli ja lumisade estivät perjantaina mäkihypyn joukkuekilpailun Rukalla. Peruutuksen johdosta päivän merkittävin suomalainen urheilusuoritus sijoittui Helsinki-areenalle EM-nyrkkeilyn otteluun, jossa pidempi oikeakätinen urheilija ja lyhyempi vasenkätinen haastaja kohtasivat. Perjantain Iltasanomien mukaan oikeakätisen täytyi valmistautua erityisesti vasemman koukun ja oikean suoran käyttöön, koska vastustaja ottelisi oikea kylki edellä.

Jääkiekossa helsinkiläiset kiilasivat sarjataulukossa Kärppien ja Saipan ohi voittamalla Rauman Lukon. Toisaalta Saipa sai päiväksi kolmen pisteen etumatkan Lukkoon. Lauantaina Saipa ja Lukko kohtaavat Lappeenrannassa.

Politiikan alalla Vihreiden puoluevaltuusto kokoontuu viikonloppuna Helsingissä ja Keskustan vastaava toimielin Järvenpäässä. Vihreiden kevätsuunnitelmat olivat Helsingin Sanomissa esillä jo perjantaina. Lehden uutisen mukaan puolue ottaa ensimmäisenä Suomessa käyttöön jäsenäänestyksen puoluejohtajan valinnassa. Vihreiden seuraava puheenjohtaja aiotaan valita ensi toukokuussa postiäänestyksellä, jossa ovat äänioikeutettuja kaikki puolueen jäsenet. Postiäänestystä edeltää puheenjohtajaehdokkaiden asettelu, jonka jälkeen puolue tarjoaa näille internetin kautta mahdollisuuden linjapuheisiin. Tämä merkitsee linjapuheiden siirtämistä puoluekokouksesta jäsenäänestyksen alkuun.

Arvostan Vihreiden rohkeutta lisätä suoraa kansanvaltaa, avoimuutta ja vuorovaikutteisuutta puolueessa. Linjapuheiden julkaisu ennen puoluekokousta kasvattaa lisäksi arvokkuuden ja asiakeskeisyyden vaikutelmaa puheenjohtajan valinnassa. Tänä viikonloppuna odotan Vihreiltä perusteltua vastausta Kristillisdemokraattien väitteeseen, jonka mukaan kauppojen aukiolo sunnuntaina lisää liikennettä ja päästöjä. Vihreät ovat ilmaisseet tukea sunnuntaiaukiolon vapauttamiselle.

perjantai 28. marraskuuta 2008

Hiihtojuna

Suomen suosituimman leivän tuotemerkki viittaa Vaasan kaupunkiin. Samalla seudulla kulkee maamme kansoitetuin matkustajajuna. Kyseessä on iltapäivien IC55-vuoro Helsingistä Seinäjoen kautta Ouluun. Pääteaseman lääniin sijoittuu Kuusamo, joka on Suomen suosituin mökkikunta sekä lähipäivinä hiihdon maailmancupin kilpailupaikka.

Kerava-Lahti -oikorata nopeutti junamatkoja Helsingin ja Kajaanin välillä. Etelä-Suomen ja Kuusamon välisillä reiteillä Pohjanmaan radan merkitys on samalla kasvanut. Kehitystä on vauhdittanut Kainuun yöjunan karsiminen sekä aiempi Taivalkosken matkustajajunien lakkauttaminen. Lisäksi Oulun ja Kuusamon välisten bussivuorojen määrä on noin kaksinkertainen verrattuna liikennöintiin Kajaanin ja Kuusamon välillä.

Rukalla yhdistetyn maailmancupin avaukseen osallistuu tulevana viikonloppuna isäntäseurasta kaksi Kuusamon Erä-Veikkoa. On harvinaista, että pienen paikkakunnan urheiluseurasta kilpailee kaksi jäsentä yhtä aikaa samassa lajissa maailmancupin tasolla. Aiheesta kertoo Kuusamossa ilmestyvän Koillissanomat-lehden verkkouutinen tänään. Uutisessa muistellaan, että vajaat 17 vuotta sitten Erä-Veikkojen kaksi edustajaa osallistui Albertvillen olympialaisissa yhdistetyn kilpailuun.

torstai 27. marraskuuta 2008

Kohti Kuusamoa

Radio Suomen torstai-iltaan kuului mäkihypyn ja jääkiekon lisäksi Taustapeili-ohjelma, joka käsitteli Lapin matkailua. Lapin matkailun ja Kuusamon urheilun välinen asiayhteys muodosti usean tunnin ohjelmavirralle kiehtovat puitteet, joissa jääkiekko sai näkökulman Kainuusta ja Lapista. Illan musiikkiin olisin toivonut kanavalla selkeää irtiottoa perinteisestä jäähallimusiikista. Mielestäni Radio Suomessa tulisi kokeilevammin yhdistellä eri musiikkityylejä jääkiekkokierroksiin.

Kuusamossa on mäkihypyn karsinnassa lennähdelty suomalaisittain rohkaiseviin pituuksiin. Neljän parhaan joukkoon ylsi tänä iltana kolme kotimaista kilpailijaa. Lajin maailmancup avataan huomenna olosuhteissa, joissa lunta on satanut jopa liikaa. Maastohiihtoonkin on ennakoitavissa suomalaisten välisiä mitalitaistoja alkaneelle kaudelle. Tänä viikonloppuna Kuusamossa kilpaillaan mäkihypyn ohella maastohiihdossa ja yhdistetyssä.

Lappeenrannan Saipa voitti illan jääkiekkokierroksella Jyväskylän sarjayllättäjän kotihallissaan. Lahtelaisen Pelicansin lento tuotti Kalpalle kolme sarjapistettä Kuopion Niiralan montussa. Aamua kohden lauhtuvassa yössä kulkee pian kaksi jääkiekon ystävien joukkoa henkilöautoilla ja tilausajobusseilla. Lappeenrannan ja Jyväskylän välillä linja-auto on junaa nopeampi yhteys, eikä viimeiseen Kouvolan junaan illan ottelusta ehdi. Kuopion ja Lahden väliltä yöjuna lakkautettiin noin kaksi vuotta sitten. Tänä yönä reitit Kuopiosta ja Lappeenrannasta risteävät Mikkelissä, jossa mahdollisesti lahtelaiset ja jyväskyläläiset kohtaavat.

keskiviikko 26. marraskuuta 2008

Punaista ja vihreää

Kunnallisvaalien jälkeiset puoluevaltuustojen kokoukset heijastelevat vasemmiston eriytymistä. Puheet vasemmistoliitosta sosiaalidemokraattien apupuolueena saavat jarrua. Puolueiden yhdistämisen ajatus vaimenee. Toisaalta puoluevaltuustojen linjauksissa on niin vähän yhteistä, että ajatus apupuolueesta ja yhdistymisestä saa tätä kautta tukea. Kannanotot nähdään toistensa täydentävinä osina.

Sosiaalidemokraattien kahden viikon takainen puoluevaltuuston julistus Mikkelistä kohdistuu lähes täysin talouteen. Hallitukselta vaaditaan laman torjumiseksi ja hallitsemiseksi toimeentulon tehokkaampaa turvaamista. Lisää voimavaroja tahdotaan myös lapsiperheiden ja ikääntyneiden palveluihin. Hallitusta vaaditaan perumaan epäoikeudenmukaisesti kohdennetut veronalennukset ja tuottavuusohjelmiin perustuvat henkilöstövähennykset.

Helsingissä kokoontui viikkoa myöhemmin Vasemmistoliiton puoluevaltuusto. Kokouksen lausumissa vaaditaan sosiaaliturvaan lisää selkeyttä, läpinäkyvyyttä ja riittävyyttä. Pätkätyöntekijöiden ansiosidonnaista työttömyysturvaa tahdotaan parantaa. Ilmastolaki tahdotaan saada ripeästi voimaan. Puolueen sisällä vaaditaan tilan raivaamista uusille toimijoille. Tavoitteena on välttää tehtävien kasautumista sellaisille henkilöille, jotka ovat hoitaneet useita tehtäviä jopa vuosikymmeniä. Esimerkiksi yhdellä valtuutetulla ei tule olla kahta lautakuntapaikkaa.

Sosiaaliturvaa koskeva Vasemmistoliiton kannanotto sisältää turvan riittävyyttä koskevan osan. Tällä kohtaa sointuu sosiaalidemokraattien kanssa yhteinen sävel, joka jatkuu verotuksen alalle. Kolmisointuun yhdistyy Kristillisdemokraattien Helsingissä esittämä puoluevaltuuston lausuma viime viikonlopulta. Puolue vastustaa valtion tuottavuusohjelman henkilöstövähennyksiä työvoimapalveluissa.

Kristillisdemokraatit tekevät irtioton opposition yhteisistä sävelistä perhe- ja perintöoikeuden sekä kaupan alalla. Puolue esittää rekisteröidyn parisuhteen lasten aseman turvaamista muutoin kuin sisäisen adoption kautta. Kauppojen aukiolon vapauttamisen puolue katsoo lisäävän liikennettä ja päästöjä muiden haittojen ohella. Valtuusto ei kannata sunnuntaiaukiolon laajentamista, jota hallituksessa Vihreät kannattavat. Tulevana viikonloppuna kokoontuu Vihreiden puoluevaltuusto Helsingissä ja Keskustan puoluevaltuusto Järvenpäässä.

tiistai 25. marraskuuta 2008

Pellosta lentokentälle

Luomuliitto on nimennyt vuoden luomutilan ja luomuyrittäjän. Molemmat tunnustukset jaettiin noin viiden kilometrin päähän Finncommin liikennöimiltä lentoasemilta. Kerimäen Makkolan kylästä palkittiin Muhosen maatila, johon kuuluu luomutilan lisäksi tilaleipomo. Yrittäjistä parhaaksi mainittiin Ilmajoen Makkaramestarit, joiden tuontanto sijaitsee Ilmajoen Pojanluoman kylässä.

Palkintojen arvoa korostaa maamme talouteen ennakoitu lama. Taantuman aikana elintarvikkeiden kulutus painottuu arkiruokiin, joita edustavat ruisleipä ja makkara. Muhosen ruisleivän kilpailijoihin kuuluu Etelä-Savossa erityisesti Suur-Savon leipomon Marskin arinaleipä. Ilmajokelaisten merkittävin haaste saattaa olla hinta. Liha-alalla valtakunnallinen HK on ennakoinut tuotannon painopisteen siirtämistä kohti edullisia tuotteita, mikäli lama ja kysyntä edellyttävät.

Tuotannon laajentamista varmasti puntaroidaan sekä Ilmajoella että Kerimäellä. Liikenneyhteyksien puolesta Helsingin ruokakauppojen valloitus on Makkolasta ja Pojanluomasta mahdollinen. Ainakin Finncommin matkustamolehti saa palkituista yrityksistä kaksi varmaa artikkelin aihetta.

maanantai 24. marraskuuta 2008

Joulukatu

Television urheilulähetyksille antaa lisäarvoa kilpailupaikoille matkustavan toimittajan, kommentaattorin ja oman kameramiehen työ. Vaihtoehtona on selostaa ja kommentoida kansainvälistä kuvaa ja ääntä jostakin muualta. Katsojalle jää tällöin etäiseksi läsnäolon kokemus suhteessa urheilulajiin, kilpailupaikkaan ja urheilijoihin. Näihin perehtyminen jää korostuneesti tv-yleisön omalle vastuulle. Toimittajan läsnäolo kilpailupaikalla välittää katsojalle myös lajin läheistä ja hallittavaa vaikutelmaa. Suorituspaikkaan kuuluu laaja alue ja pitkiä etäisyyksiä erityisesti formulassa ja maastohiihdossa.

Formulan ajoneuvojen joukko liittää yhdellä maantiesuoralla hetkeksi toisiinsa monet tekniikan, viestinnän ja markkinoinnin korkeimmat saavutukset. Lähtöruutujen äärellä juuri ennen kilpailua jaloitteleva toimittaja välittää usein vivahteikkaasti hetkeen liittyviä tunteita ja tunnelmia. Maastohiihdon maailmancupin avauksessa nähtiin kuluneena viikonloppuna niukemmin tekniikkaa ja mainontaa. Jällivaaran ladulta juonnettiin Ylen tv-lähetysten alkusanat osakilpailun molempina päivinä.

Jällivaaran osakilpailun toinen päivä toi Suomelle viestihopean. Samoihin aikoihin Helsingin keskustassa vietettiin joulukadun avausta. Aleksanterinkadulle syttyivät koristevalot, joissa värittömät lamput tummanruskean Stockmannin yhteydessä luovat yhdessä hohdokkaita harmaan vivahteita. Näitä sävyjä tarjoillaan näyteikkunoilla lisäksi valmiina. Kadun yllä koristevalojen muotoilu viittaa kolminaisuuteen ja enkeleihin. Tältä saattaisi näyttää katolisen Monacon maisema tv:ssä, mikäli formuloita ajettaisiin lähempänä joulua.

sunnuntai 23. marraskuuta 2008

Yhteislähetys

Lauantain tapahtumat maastohiihdon maailmancupin kauden avauksessa toivat osakilpailun isäntämaalle kaksi voittoa. Suomi sai Ruotsin Jällivaarasta yhden pronssisijan, ja päivän kuudesta palkintosijasta menivät lisäksi kaksi Norjaan ja yksi Italiaan. Sunnuntaina osakilpailussa ovat vuorossa viestihiihdot.

Tv:stä näkemieni tuokioiden perusteella Yle välitti normaaliin tapaan kansainvälistä kuvaa kilpailusta. Juontajan ja kommentaattorin alkujuonto ladun varrelta nähtiin uutisten tavoin kasvojen kera, joten Ylelläkin täytyi olla ainakin yksi kamera käytössä. Käsittääkseni Ylellä ei ollut erillistä radiotoimittajaa Jällivaarassa. Havaintojeni mukaan tunnelmia välitettiin radioon kisojen aikana harvakseltaan. Ylen säästökuurista olisi keskipäivällä voinut ottaa ilon irti tuokiomaisilla radion ja tv:n yhteislähetyksillä. Tällöinkään erillistä radiotoimittajaa ei olisi tarvittu.

lauantai 22. marraskuuta 2008

Ladun avauksia

Tänään alkaa maastohiihdon maailmancupin kiertue. Käynnistyvän kauden itäisin osakilpailu käydään Venäjän Rybinskissä, jossa sijaitsee Euroopan toiseksi suurin tekojärvi. Tammikuun puolivälissä tarjotaan Vancouverin olympialaisten esimakua Whistler Olympic Parkista. Ruotsin Jällivaarasta alkavan kauden 14 osakilpailua käydään Kanadan vierailua lukuunottamatta Euroopassa. Kuusamon laduilla otellaan viikon kuluttua. Maaliskuussa sarja palaa Pohjoismaihin edeten Lahden, Trondheimin ja Tukholman kautta Faluniin, jonne kausi päättyy. Talveen kuuluvat lisäksi MM-hiihdot, jotka sijoittuvat Tsekin Libereciin.

Norrländska Socialdemokraten -lehden 12. marraskuuta julkaisema verkkouutinen kertoo, että Jällivaarassa kohotetaan myös matkailun tuloskuntoa. Tukholman ja Jällivaaran välillä liikennöivä Nextjet-lentoyhtiö on syksyn 2008 aikana ilmaissut tahtovansa Jällivaaraan lentokonehallin, joka helpottaisi laivaston jäänkäsittelyä. Jällivaaran kunta ei ole antanut lentoyhtiölle lupaa väliaikaisen hallin rakentamiseen. Kunta rakentaa itse pysyvän hallin, jonka arvioidaan valmistuvan syksyllä 2009. Rakentamisen arvioidaan maksavan noin 3 miljoonaa euroa, josta puolet on EU:n varoja. Halliin mitoitetaan tilaa yhdelle Boeing 737-kokoluokan koneelle, jossa on noin 180 matkustajapaikkaa. Muut kokoluokan tarvitsemat lentoaseman puitteet aiotaan rakentaa vuoteen 2011 mennessä. Nykyisin tämän suuruisilla koneilla ei voida liikennöidä Jällivaaraan.

Suomen puolella Helsingin ja Lappeenrannan välisten lentojen kone on viime viikkoina vaihdettu 34-paikkaisesta 36-paikkaiseen Saab 340 -sarjan koneeseen. Lisäistuimille on tarvetta Helsingin suuntaan erityisesti alkuviikon varhaisaamuina ja Saimaan suuntaan varsinkin loppuviikon myöhäisiltoina. Etelä-Karjalan kasvavasta markkinasta kertoo myös VR:n uusi IC2-juna, joka liikennöi 14. joulukuuta alkaen Helsingistä Lappeenrantaan keskipäivisin ja kulkee iltapäivällä takaisin pääkaupunkiin. Lappeenranta on ollut harvinainen pääteasema Suomen matkustajajunien historiassa.

perjantai 21. marraskuuta 2008

Pasilasta lentoasemalle

Joukkoliikenteen yhteyttä Pasilan aseman ja lentoaseman välillä tulee mielestäni kehittää. Tällä hetkellä reitistä selviytyy nopeimmin kulkien junalla Pasilasta Käpylään ja bussilla edelleen lentoasemalle. Yhteys Pasilan ja Käpylän kautta lentoasemalle on kilpailukykyinen laajan alueen kannalta. Tähän vaikuttaa osittain Malmin ja Espoon lentokenttäbussien vuoroväli. Malmista lentoasemabusseja kulkee aamusta iltaan yleensä puolen tunnin välein sekä Espoon keskuksesta ja Leppävaarasta yleensä tunnin välein. Lähijunissa nähtäviin seisakekaavioihin kannattaisi lisätä 61- ja 615-bussilinjojen yhteinen tunnus Helsingin ja Tikkurilan lisäksi Käpylän kohdalle.

Tulevana viikonloppuna avataan hiihdon maailmancupin kausi Ruotsin Jällivaarassa. Ainakin median edustajia matkustaa luultavasti Pasilasta kisoihin Vantaan lentoaseman ja Tukholman Arlandan kautta. Tälloin loppumatkan siivittää todennäköisesti Nextjet-lentoyhtiö, joka harjoittaa laajasti Ruotsin valtion ostoliikennettä Norbotteniin. Talvikaudella Nextjet lentää Tukholman ja Jällivaaran välillä suuntaa kohden 12 vuoroa viikossa.

Nextjet voitti toukokuun lopulla tarjouskilpailun, joka koski Tukholman ja Jällivaaran välisiä talven lentoja. Valmistautuminen reitin liikennöitsijän vaihtoon sai kesän edetessä ATP-turnauksen piirteitä. Yhteyden väistyvä lentoyhtiö ajautui talousvaikeuksiin ja lensi liian pienellä koneella. Elokuussa 50-paikkainen Saab 2000 -kone oli yllättäen vaihdettu 34-paikkaiseen Saab 340 -koneeseen. Alkusyksyllä Nextjet pääsi aloittamaan Tukholman ja Gällivaren väliset lennot noin kaksi kuukautta suunniteltua aiemmin. Yhtiön sopimuskauden oli alunperin määrä käynnistyä vasta lokakuun lopulla. Laivastoksi on reitille tuotu 68-paikkainen British Aerospace Advanced Turbo Prop, eli BAe ATP.

Ylen verkkosivujen urheiluosastolla on katseltavissa Kurkista kulisseihin -koosteita, joissa kerrotaan urheilu-uutisten työstämisestä sähköisiin viestimiin. Jaksot alkoivat Pekingin kesäisistä olympialaisista ja ovat edenneet Pasilan työvaiheisiin. Hiihdon välittäminen yleisölle on aihe, joka täydentäisi mielenkiintoista sarjaa. Tälle viikonlopulle on Jällivaaraan ennakoitu kireää pakkasta, joka saattaa haitata hiihtoa ja uuden koosteen pikaista tuottamista.

torstai 20. marraskuuta 2008

Uusia reittejä

YTV:n ennakkotilaus vuoden 2009 junaliikenteestä toisi Keravan kaupunkiradalle uusia N-junavuoroja arki-iltoihin ja lauantaihin. Tilaus koskee ensi syksynä alkavaa liikennekautta. Nykyiset K-junat säilyisivät arki-illoissa N-junien ohella, mutta lauantain liikenteestä K-junat poistuisivat. Uusia N-junia muunnetaan I-junista, jotka aiotaan ajaa ruuhka-ajan ulkopuolella Tikkurilasta N-tunnuksella Keravalle. Muutos liittyy Vantaan bussilinjaston muokkaamiseen, joka on vähentänyt suoria seutulinjoja Helsingin keskustan ja Vantaan osien välillä.

Lähijunasta tulee yhä useammin runkoyhteys Helsingin ja Vantaan välisiin matkoihin, joita linja-auto Vantaalla täydentää. N- ja K-junien kuulutuksissa liittymäbussien kasvava merkitys tulisi mielestäni huomioida. Saavuttaessa Vantaan seisakkeille tulisi junassa mainita aseman nimen lisäksi tärkeimmät vaihtoyhteydet linja-autoihin sekä nykyiseen tapaan junien väliset vaihtoyhteydet. Näinhän Tukholman Tunnelbanassakin tehdään.

Kotimaan lentoliikenteessä lähiajan uudistujiin kuuluvat Kittilän reittiyhteydet. Kohteeseen lentää tänä talvena 2,5-kertaiseksi kasvava yhtiöiden joukko. Finncomm on aloittamassa lennot Tampereelta, SAS kuljettaa pian Tukholmasta ja Aeroflot-Nord ryhtyy liikennöimään Murmanskista ja Arkangelista. Tältä suunnalta yhä suurempi määrä venäläisiä lomailee vuosittain Kittilän kunnan Levin alueella.

keskiviikko 19. marraskuuta 2008

Tukholma

Viime sunnuntaina Ruotsin pääkaupunki näyttäytyi Helsinkiin verrattuna siltojen ja kukkuloiden talvikaupunkina. Jo aamulla kävelyyn satamasta rautatieasemalle kuului näkymä Gamla Stanin ja Centralbro-sillan kortteleista harjuille ja Västerbronin sillalle, jotka reunustavat Mälarenia lännessä. Kungsholmenin rannassa rakennuksia värittivät poutaisen auringonnousun säteet. Tukholman kaupunkikuvassa yllättävät myös Kungsgatanin kiviset kävelysillat, joilta arvioni mukaan kertyy korkeuseroa katuun jopa yli 10 metriä. Kortteleiden kiehtovuutta lisäävät siltojen ja katutason väliset portaikot.

Joulukoristeita näkyi Tukholman katukuvassa viime sunnuntaina lähinnä tavarataloissa ja rautatieaseman sisäänkäynnin yhteydessä. Varsinaisia jouluvaloja en havainnut kaupungin marraskuisessa katukuvassa lainkaan. Sahramipullan tuoksu muistutti joulusta Rågsvedin metroaseman kioskilla, mutta tuote taitaa Ruotsissa kuulua kaikkiin vuodenaikoihin. Lisäksi Rågsvedin ympyrämäinen ostoskeskus metroaseman vieressä toi rakennuksena mieleeni Lappeenrannan Sammonlahden ostoskeskuksen.

Tukholman metrossa pysähdyttää kirjaimellisesti noin parin sekunnin viive junan pysähtymisen ja ovien avautumisen välillä. Hiljaista tuokiota edeltää kuulutusten sarja, jossa usein luetellaan vaihtoyhteydet metro- ja bussilinjoille sekä muistutetaan riittävästä turvavälistä laiturilla. Kulttuuri poikkeaa siis Helsingin metrosta, jossa kuulutetaan pelkät asemien nimet sekä Itäkeskuksessa metrojen vaihtoyhteys. Eroavuutta vahvistavat Ruotsin puolella junakaluston sinisemmät värit sekä Hagsätran linjalla asemien nykytaide.

Kaukoliikenteen rautatieasema on Tukholmassa Helsinkiin verratuna matalampi, vähemmän kuutiomainen, leveyssuunnassa pidempi sekä sisätiloiltaan yhtenäisempi ja torimaisempi rakennus. Sijainti idän ja lännen sekä etelän ja pohjoisen välillä ei Tukholman rautatieasemalla korostu Helsingin aseman tavoin. Tukholman aseman ilmapiiri kallistuu selkeämmin länteen.

tiistai 18. marraskuuta 2008

Euroopan alueellisten lentoyhtiöiden liitto

Mitä kauemmaksi Düsseldorfista mennään, sitä etäämmälle siirrytään Euroopan alueellisen lennon, eli regional-yhteyden, luonteesta. Näkökulma välittyy Euroopan alueellisten lentoyhtiöiden liiton (ERA) jäsenten sijoittumisesta kartalla. Liitto on merkittävin toimielin, joka ajaa Euroopan sisäisen lentoliikenteen tavoitteita ja etuja.

Jäsenlentoyhtiöt muodostavat ERA:n ulomman kehän alueen, joka ulottuu Euroopan reunoilla venäläistä Aeroflot-Nord -yhtiötä myöten. Jäsenlentoasemat muodostavat tiiviin ytimen alueen, johon kuuluvat lähinnä englannin- ja saksankieliset valtiot. Lentoasemien joukossa Skavsta on pohjoismaiden ainoa jäsen, maantieteellisestä itä-Euroopasta ovat mukana vain Ateena ja Bukarest sekä Ranskasta ainoastaan Nantes.

Euroopan regional-lennon käsitteellä on vaihteleva sisältö, mikä osittain selittyy suhteella mannertenvälisiin reitteihin. Esimerkiksi Helsingin Aasian liikenteen kannalta Blue1:n Helsinki-Nizza -reittilento voidaan nähdä eurooppalaisena regional-yhteytenä. Helsingin ja Nizzan välinen lento on tällöin mannertenvälisen reitin osa, jonka asiakas varaa pääasiassa lentoliikenteen sisäisen kilpailutilanteen perusteella. Tällöin Euroopan regional-lennot eivät luontevasti jakaudu tiiviiseen ytimeen ja ulompaan kehään.

Ilman kytköstä mannertenvälisiin lentoihin Helsingin ja Nizzan välinen lento kuuluu Euroopan regional-lentojen ulommalle kehälle. Sijoittumisen aiheuttaa kilpailutilanne suhteessa juna- ja tieliikenteeseen. Matkan aikaan ja hintaan katsoen lentokoneelle ei ole tarjolla tasaväkisesti kilpailevaa matkustajayhteyttä. Lentoliikenteen kilpailutilanne poikkeaa tästä Keski-Euroopassa varsinkin junien eduksi. Keski-Euroopan sisäiset lentoreitit kuuluvat regional-yhteyksien tiiviiseen ytimeen.

ERA:n jäsenlentoasemien ja –lentoyhtiöiden sijoittuminen kartalla kertoo, että tasaväkinen kilpailu lento-, juna- ja tieliikenteen välillä on keskeinen Euroopan alueellisen lennon tunnusmerkki. Kilpailu jakaa Euroopan regional-lennot tiiviiseen ytimeen ja ulompaan kehään. Eriytyminen perustuu lähinnä maanosan sisäiseen näkökulmaan eikä selkeästi ilmene mannertenvälisten reittien kannalta.

torstai 13. marraskuuta 2008

Turun moottoritie

Tiehallinto on kertonut avaavansa Turun moottoritien puuttuvan osan vaiheittain. Alunperin Lohjan ja Muurlan välinen osuus oli tarkoitus avata liikenteelle kokonaan 15. marraskuuta, eli lauantaina Turun Maata Näkyvissä -tapahtuman aikaan. Turun moottoritiestä avataan lähipäivinä ainoastaan 23 kilometrin mittainen osuus Lahnajärven ja Muurlan väliltä. Muiden ohella linja-autojen express-vuorot saavat nyt odottaa uutta reittiään. Pohjolan Liikenne oli ilmoittanut siirtävänsä avattavalle väylälle välittömästi express-vuorot, jotka eivät pysähdy Salossa.

Vanhalla ykköstiellä Lohjan ja Muurlan välinen liikennemäärä oli vuonna 2002 9000-11500 autoa vuorokaudessa. Lähes samoissa lukemissa on nelostien liikennemäärä Kemissä, jossa on rakenteilla jatko-osa Kemin ja Tornion väliselle moottoritielle. Molemmilla moottoriteillä liikenteen ennustetaan kasvavan 1,5-kertaiseksi vuoteen 2020 mennessä. Nelostiellä Lusin ja Hartolan välillä on lisäys samaa luokkaa, mikäli kasvu jatkuu nykyisellä tasolla. Tällä osuudella on moottoritien sijasta rakenteilla pääasiassa tien levennyksiä, mäkien loivennuksia ja ohituskaistoja. Lusin ja Hartolan välinen liikennemäärä on noin 6000 ajoneuvoa vuorokaudessa, eli noin 60% Turun ja Kemin moottoriteistä.

Helsingissä on viime päivinä rantautunut ensimmäinen Sm5-lähijuna laivasta. Sompasaaren satamasta junayksikön matka jatkui dieselveturin hinauksessa Ilmalaan. Junien kalusto uudistuu. Lisäksi rataverkkoa päivitetään. Marraskuun lopulla avattava Vuosaaren satama muuttaa Helsingin satamaratojen käyttöä lähivuosina. Tämä heijastunee muun ohella käytännön järjestelyihin junien tuontikaupassa. Vuosaaren sataman arvioidaan myös vilkastuttavan tieliikennettä Kehä III:lla. Turun moottoritien ennakoidaan vahvistavan kehitystä. Tällöin Turun sataman ja lentoaseman kiinnostavuus kasvaisi Turun moottoritien varren kunnissa.

Lentävä hollantilainen

Amsterdamin lentoasemalla on nähty Embraer 190 -koneen ensiesiintyminen KLM:n väreissä. Kyseessä on noin 100-paikkainen suihkukone, jolla KLM Cityhopper korvaa vanhinta Fokker 100 -sarjan kalustoaan. KLM Cityhopper on tilannut kymmenen Embraer 190 -konetta, joista ensimmäinen laskeutui tämän viikon maanantaina Amsterdamiin. Laivaston uutuus lennettiin tehtaalta omistajalle Brasilian Recifen ja Espanjan Teneriffan välilaskujen kautta. Seuraavan koneen ennakoidaan siirtyvän Brasiliasta Hollantiin joulukuussa. Kymmenestä tilatusta koneesta viimeisen arvioidaan saapuvan maaliskuussa 2010.

Emoyhtiö Air France-KLM kaavailee myös saman konetyypin hankintaa. Lisäksi yhtiö aikoo lisätä Helsingin ja Amsterdamin välisiä lentoja neljään päivittäiseen ja edestakaiseen yhteyteen. Varhainen vuoro Helsingistä Amsterdamiin siirretään samalla klo 7.00:n ruuhkaisempaan lähtöaikaan, kun nykyisin lennon lähtöaika on klo 6.15. Vuosien aikana vuorosta ehti jo muodostua Helsingissä perinteinen aamun aloittaja ulkomaan lähtevien reittilentojen osalta.

KLM:n uusia Helsingin lentoja pohjustaa yhtiön kasvu Suomen markkinoilla. Samaan aikaan koti- ja ulkomaan reittiemme pääosaa liikennöivät One World- ja Star Alliancen jäsenet. Air France-KLM -yhtiö kuuluu suurista liittoumista Sky Team -allianssiin. SAS:lle on ennakoitu laajaa maksukykyyn kohdistuvaa menettelyä jo lähikuukausille, jolloin Blue1:n ja SAS:n tulevaisuus Star Alliancen liittoumassa saatetaan järjestää uudelleen. Air France-KLM -yhtiölle ja Sky Team -liittoumalle voi avautua nykyistä merkittävämpi asema myös Suomen koti- ja ulkomaan reiteillä.

Helsingin ja Amsterdamin välinen lento kuuluu sekä liikematkailun että vapaa-ajan matkailun kantaviin yhteyksiin. Lomakausina vapaa-ajan matkailu paikkaa sen, mitä työmatkailussa hävitään. Periaatteessa voisi ajatella, että ensi heinäkuun KLM lentäisi vain kolmesti päivässä Helsingin ja Amsterdamin väliä. Koneille jäisi runsaasti kääntöaikaa Helsinkiin, jolloin Savonlinnan oopperalennot hoituisivat Lentävän hollantilaisen toimesta. Saman nimistä oopperaa ei ensi kesänä Olavinlinnassa nähdä, mutta taidetapahtuma saisi yllättävän ulottuvuuden lentokentille. Näin avattaisiin kuluttajalle hyödyllinen asetelma, jossa kolme suurta allianssia liikennöi Suomessa pysyvästi kotimaan ja pohjoismaiden lentoja.

maanantai 3. marraskuuta 2008

Sade

Sao Paulossa vesisade toi formulan maailmanmestaruuden ratkaisuun jännittävän huipennuksen. Itse osuin huippuhetkenä Kouvolan asemalle, kun vietin pitkästä aikaa keikkakanttorin vapaata sunnuntaita. Samojen tv-ruutujen äärellä olen aiemmin nauttinut englantilaisesta jalkapallosta, mutta eilinen tarjosi brittiläistä juhlaa formulan osalta. Ulkona Kouvolassa ilta tuntui leudon syksyiseltä. Suomen saama lumipeite ulottui eilen, kuten tänäänkin, Seinäjoen ja Iisalmen korkeuksilta pohjoiseen.

Viime vuosina Suomen alkutalvet ovat olleet vähälumisia ja lämpötiloiltaan leutoja. Iskelmän listan kärjessä laulun aiheissa korostuukin tällä hetkellä sade, jonka olomuotoa ei mainita. Juha Tapio on pitänyt 2. sijansa Kaksi puuta -singlellään, jossa puita kuvataan sateen pieksäminä. Laura Voutilainen on noussut listalle Monta monta -singlellä, jossa lauletaan sateesta äänimaiseman osana.

Adventin ja joulun aikaan radiossa perinteisesti soi uusia ja tunnelmaan sopivia kappaleita, joissa joulua ei mainita suoraan. Kaksi puuta ja Monta monta -kappaleille en ennakoi tulevana adventtina ja jouluna tällaista asemaa. Sateen sointi ja sateen pieksäminen viittaavat vesisateeseen siinä määrin, että veikkaan voimasoiton vähenevän radiossa viimeistään 2. adventtina. Uskon, että joulun ja adventin lauluissa ilmasto lämpenee oikeaa säätä hitaammin. Lauran osalta asiaan vaikuttavat taiteilijan esittämät joululaulut, jotka ovat jo vakiintuneet perinteiseksi osaksi radion joulua. Nämä varmaankin tuodaan radiosoittoon Monta monta -kappaleen tilalle. Mahdollisesti tapanintanssien jälkeen Kaksi puuta ja Monta monta -esitykset vielä palaavat radiosoittoon.

Juha Tapion Suurenmoinen elämä -albumilta on lohkaistu samanniminen single, joka sointuu erityisen värikkäästi Radio Novan äänimaisemassa. Sävellys, tulkinta ja sanoitus maalailevat hetken ja tunnelmakuvan, joka viittaa luonnon osalta sulaan vesistöön ja kaukaisen kevään odotukseen. Esityksen luonne sopii niin leutoon ja vesisateiseen kuin lumiseenkin joulun maisemaan. Veikkaan, että kappale on tulevan adventin ja joulun suurin radiohitti, jossa joulua ei suoraan mainita. Esitys sopii vaikkapa alkukappaleeksi joulun menoliikenteen Salovaara liikenteessä -ohjelmaan ja Radio Suomen Liikenne-Suomi -ohjelmaan.