perjantai 21. elokuuta 2009

Mukkulan ostoskeskus

Lahden Mukkulan kaupunginosassa varttuneena on ollut kiinnostavaa seurata kolmen ruokakaupan rinnakkaiseloa alueen ostoskeskuksella. Myymälöiden nykyiseen kehittämiseen vaikuttaa keväällä noin kahden kilometrin päähän avattu Prisma. Merkittävä muutos on myös Mukkulan K-marketin kauppiaan vaihtuminen, josta ESS:n verkkosivut ovat uutisoineet tänään (21.8.-09).

Mukkulan ostoskeskuksen itäpäädyn S-market hyödynsi jo T-/Spar-marketin aikoina suuruuden, virallisuuden ja laajan peruspalvelun vaikutelmaa. Liikkeen laajennus tontillaan 90-luvun alussa merkitsi irtiottoa ostoskeskuksen suorakulmaisesta linjasta. Suuruuden mielikuvaa lisäsi ennen laajennusta se, että noin kilometrin säteellä toimi kolme muuta T-lähikauppaa.

Viereinen Valintatalo on aina houkutellut kaupunkilaisten perustuotteiden hintatasollaan. Myymälällä on yllättäjän ja haastajan asema verrattuna kahteen naapurikauppaansa.

Ostoskeskuksessa K-marketin vetovoima perustuu merkittävällä tavalla mielikuviin, joissa korostuvat kotimainen yrittäjyys ja virastotunnelman vastakohdat. Lähikaupan tuoksu on voimakkain verrattuna naapureihin, mitä korostaa myymälässä paistettujen leipätuotteiden keskeinen sijoittelu. Valintatalon tavoin K-market ei missään vaiheessa ole laajentunut ostoskeskuksen suorakulmasta.

Mukkulan K-marketin kauppias on siis vaihtumassa. ESS:n uutisen mukaan yrittäjäksi saapuu Vantaan Mikkolan K-marketin johtohenkilö. Samaan Vantaan myymälään siirtyy puolestaan Mukkulan väistyvä kauppias.

Ei kommentteja: