keskiviikko 2. syyskuuta 2009

Marjatäyte ja iso kolmonen

Hartwallin toimitusjohtajan vaihdos uutisoitui ja toteutui heti syyskuun alussa. Samoihin aikoihin saman alan Fazer kertoi käynnistävänsä yt-neuvottelut, jotka tähtäävät mittaviin henkilöstövähennyksiin lähiaikoina. Hartwall puolestaan tiedotti johtajavaihdoksen ohessa, että isojen muutosten keskellä ja taloudellisesti haastavina aikoina juomayritys kasvatti tuotevalikoimaa ja käänsi suuntansa kasvuun. Yhtiön väistyvä toimitusjohtaja aloitti toimessaan noin kolme vuotta sitten.

Toimitusjohtajan vaihdos herättää lama-aikana arvailuja, joiden mukaan taloon olisi astunut muutosjohtaja tekemään ensi töikseen kipeitä leikkauksia. Yrityksen kertoma kasvu toisaalta hälventää erityisesti Hartwallin Tornion tuotannon tulevaisuuteen kohdistuvia pelkoja. Lisäksi Venäjän kerrotaan olevan siirtymässä teen ja kirkkaiden alkoholijuomien alueesta kahvi- ja olutkansaksi. Maantieteellisesti juomayhtiön ulottuvilla on laaja kulttuurillinen ja kasvumahdollisuuksia antava murrosvaihe.

Alkaneen syyskuun elintarvikeuutuuksiin Suomessa kuuluvat Fazerin virolaisvaikutteiset marjatäytesuklaat. Lisäksi retroetikettejä kiinnitetään Hartwallin kilpailijan eli Koffin ohrajuomiin. Jättiläismäisen kolmosnumeron ohella olutpullojen kylkiin on luvassa tarinoita, joilla graafikoiden kävelynopeus juomahyllyjen kohdalla saadaan melko varmasti hidastumaan.

Ei kommentteja: