torstai 2. syyskuuta 2010

Kemi-Tornio

Kello yhden tienoilla Veljekset Salmelan vakiovuoro kaartaa Kemin linja-autoaseman pihalle. Kyseessä on Suomen suosituimman junan eli ic55:n jatkoyhteys Oulusta Tornioon, joka vielä muutama vuosi sitten jatkoi Kemistä Rovaniemelle. Tornioon menijöiden piti tuolloin vaihtaa Kemissä autoa. Viimeisin talouslama karsi Rovaniemeltä sekä yölennot että Suomen suosituimman junan jatkoyhteyden.

Oulun, Kemin, Tornion ja Haaparannan välinen vakiovuoro otti minut kyytiin. Kanssamatkustajia oli vähän, mutta rahtia oli liikkeellä paljon. Kalustona oli autotyyppi, joka 80-luvulla oli yleisemmin paikallis- ja seutuliikenteen käytössä. Vailla teknistä koulutusta ihmettelen toisinaan, kuinka näillä Salmelan retroautoilla saa vielä liikennöidä. Toisaalta nämä retroautot tuovat muistoja ja edustavat liikenteen historiaa kiehtovalla tavalla. Yhteisöllistä huumoriakin sisältyy asetelmaan, jossa kahden EU-valtion rajaliikennettä hoidetaan suomettumisen kauden kalustolla. Salmelan retroauton saapuminen Haaparannan bussiasemalle on tunnelmaltaan kuin 70-luvun valokuva, jossa Finnairin Dc-9 kerää matkustajia kyytiinsä Moskovan lentokentällä.

Ei kommentteja: