lauantai 18. syyskuuta 2010

Stereoiden ja musiikin kesä

On lauantai-ilta, ja vastaanottimessani soi Radio Suomi ja Euroopan taivaan alla. Ylen pääkanavalla tarjotaan melko tuoreita radioperinteitä lauantailöylyjen ja takkatulen loimun lomaan. Mahdollista on sekin, että ohjelma on kohdennettu erityisesti heille, jotka viettävät lauantai-iltaa tien päällä tai töissä. Ehkä jokunen merenrannikon ja Turun saariston mökkeilijä kuuntelee Euroopan taivaan alla -ohjelmaa katsellen länteen matkaavia laivoja.

Musiikkikesäni yksi tähtihetki sijoittui kesäkuussa Yyterin sannoille, jossa melkoisen pilvisenä sunnuntaina oli meneillään ultimate-turnaus. Tapahtumalla oli oma DJ, jonka soittamana Edward Mayan kappale Stereo Love täytti hetkeksi ranta-alueen äänimaiseman kauniilla ja tunnelmallisella tavalla. Tuo romanialaisbiisi julkaistiin jo viime lokakuun puolella, mutta biisi oli ehdottomasti kuluneen suven suurimpia kesähittejä. Kappaleen tunnelma sopii ilmiömäisellä ja nerokkaalla tavalla niin pilviseen kuin poutaiseenkin kesäpäivään.

Ylen Radiomafian toimiessa väitettiin usein, että musiikin artistit ja tuottajat yrittivät lahjoa toimittaja soittamaan levyjään. Ehkä nykyisin Iskelmän Ari Ojalaa ja Novan ohjelmajohtoa lähestytään samoissa merkeissä ja setelitukun kanssa. Mutta entäpä jos lahjonnan yrittäjiä ovatkin radiolaitteiden, musiikkisoittimien ja kaiuttimien valmistajat? He pyrkisivät saamaan radiosoittoon musiikkia, joka korostaa juuri heidän soittimiensa ja kaiuttimiensa parhaita ominaisuuksia? Vaikuttaminen voi sisältyä avoimesti tai kätketysti myös radiomainonnan hintaan tai muihin sopimusehtoihin?

Kulunutta musiikkikesää tarkasteltaessa voidaan vaivattomasti päätellä, että musiikkimedian ja musiikkisoittimien valmistajien välille on kehkeytynyt jotakin uutta yhteistyötä. Kun 90-luvun rockin ja eurodancen vaikuttavista melodioista ja huolellisesta säveltämisestä on siirrytty impressionistiseen suuntaan, on aidosti tarvettakin musiikkimedian ja soitinvalmistajien uudelle yhteistyölle. Tämän yhteistyön tulee vain tapahtua terveellä pohjalla.

Edward Mayan lisäksi kulunut hittikesä oli Shakiran ja Mariskan. Näistä kolmesta Shakiran hitti eli Waka-waka -biisi tarvitsee eniten tuekseen oikeanlaista musiikkisoitinta, jotta kappale kuulostaa järkevältä. Sävelmänä kappale yhdistää kiitettävästi ja kiinnostavasti afrikkalaisen ja länsieurooppalaisen musiikkiperinteen.

Shakiraan ja Edward Mayaan verrattuna Mariskan kesäinen tuotanto soveltuu parhaiten vaatimattomiinkin musiikkisoittimiin. Suloinen myrkynkeittäjä -biisi ja tangokilpailun voittokappale yhdistävät ansiokkaasti kotimaista iskelmää ja rockia. Esitykset soivat lähinnä Radio Suomessa, jossa varhaisaamun uusi ohjelma on nimeltään Stereotesti.

Ei kommentteja: