sunnuntai 26. heinäkuuta 2015

Monikulttuurinen Suomi

Minä kannatan monikulttuurisuutta Suomessa, koska suomalaisuus on monikulttuurisuutta. Pidän kansanedustaja Olli Immosen kannanottoja Suomen monikulttuurisuudesta lain ja hyvän tavan mukaisina kirjoituksina, vaikka olenkin sisällöstä eri mieltä. Monikulttuurisuudesta täytyy saada keskustella. SuomiAreena-meininki saisi jatkua arkielämässä rajoittumatta vain Porin fiktiiviseen Emmerdale-miljööseen. Perussuomalaisten puolueen hajaannuksesta kertoo Halla-ahon tuki Immoselle ja Soinin kommentoimattomuus. Turun puoluekokous noin kahden viikon kuluttua tarjonnee värikästä poliittista keskustelua.

perjantai 24. heinäkuuta 2015

Kristillisyys - arvoneutraalisuus

AC/DC:n tällä viikolla Hämeenlinnan uudessa tapahtumapuistossa pitämä Suomen kesän suurin konsertti ei ollut arvoneutraali tilaisuus. Yhtyeen lauluissa ja esiintymisessä keskeisin aihe on sielunvihollinen ja pimeyden henkivallat. AC/DC:n konserttiin meneminen ei tarkoita matkaa fantasiamaailmaan, joka ei sekään ole arvoneutraalia aluetta.
 
Länsimainen yhteiskuntamme korostaa materiaalisia arvoja ja pyrkii arvoneutraalisuuden utopiaan. Mikäli koulutusjärjestelmä, politiikka ja muu yhteiskunta tahdotaan puhdistaa kristillisistä arvoista, ei tuloksena ole kuitenkaan arvotyhjiö. Yhteiskunnassa ei ole arvoista vapaata aluetta. Mikäli kristillisyys väistyy, saavat vallan muut arvot kuten raha, valta ja ei-kristilliset uskonnot. Kaikesta tästä on jo viitteitä yhteiskunnassamme.
 
Varhaisina teinivuosinani tutustuin klassisen musiikin vuosien jälkeen pop- ja rock-musiikkiin. Toisaalta samoihin aikoihin tein ensi kertaa tietoisen uskonratkaisun. Annoin elämäni Jeesukselle. Alkoi uskonelämän ns. ensirakkauden vaihe, johon varmasti kuului nuoruuden ehdottomuutta ja yksioikoisuutta, kykenemättömyyttä ajatella asioita monelta kannalta. Näinä vuosina kuulin ensimmäisen kerran AC/DC -yhtyeestä ja heidän tuolloisen hittinsä Highway to hell. On täysin luontevaa, ettei uskonelämän innokkaassa alkuvaiheessa tällaisella laulun sanoituksella ole viihdearvoa.
 
Raamattu kehottaa muistamaan uskonelämän ensirakkauden ajan, mutta ei kehota palaamaan siihen. Raamattu kannustaa kasvamaan hengelliseen kristityn aikuisuuteen, jossa kyetään arvioimaan hengellisiä ja moraalisia kysymyksiä. Uskonelämän alkuvaiheen innostuksella, ensirakkauden huumalla, on tehtävänsä ja tärkeä roolinsa kristityn elämässä. Erityisesti uskonelämän alkuvaiheessa olevia kannustan pidättäytymään ei-kristillisestä tilaisuudesta, jossa huumorin kautta käsitellään sielunvihollista ja pahuuden henkivaltoja.
 
Meille materiaalisia arvoja korostavassa länsimaisessa yhteiskunnassa henkivaltojen todellisuus saattaa unohtua. On toisaalta suuri siunaus, että esimerkiksi kasteen sakramentti suojaa demoneilta yhteiskuntaamme, seurakuntia ja ihmisiä. Henkivaltojen maailma on todellisempi erityisesti Afrikassa työskennelleille lähetystyöntekijöille ja muille siellä oleskelleille. Demonien vaikutus ja demoneista vapautuminen ovat todellisuutta.
 
Demonien vaikutuksen tai demoneista vapautumisen kokenut ihminen tuskin kokee viihteenä AC/DC:n musiikkia, jossa huumorin kautta käsitellään sielunvihollista ja pahuuden henkivaltoja. Samalla tavoin juuri uskoon tulleen ihmisen kannattaa suojella itseään. Kauemmin uskossa ollut kristitty voi mahdollisesti suhtautua tämän tyyppiseen musiikkiin jopa kristillisyyteen kuuluvana nauramisena sielunviholliselle. Tällöin AC/DC:n konserttiin meneminen ei välttämättä ole ei-kristillinen teko. Tänä kesän opin Medialähetys Sanansaattajien radioraamattukoulusta tämän ajatuksen, että sielunvihollinen inhoaa eniten sitä, että hänelle nauretaan. Karismaattisen liikkeen tilaisuuksista minulle oli entuudestaan tuttu se ajatus, että sielunvihollinen inhoaa eniten sitä, että Jeesusta ylistetään. Kysymys on saman asian kääntöpuolista. Kun ylistät Jeesusta, ylistät Jeesuksen voittoa synnistä, kuolemasta, sielunvihollisesta ja pimeyden henkivalloista. Kaikkein suurimmin ylistät Jeesusta, kun uskossa turvaudut Häneen syntien sovittajana.
 
Kristillisen seurakunnan Herran tulee olla Kristus. Kirkko on piruntorjuntalaitos, mutta paljon runsaammin Jeesuksen seuraajien joukko. Ihminen voi erittäin rajallisesti taistella itsessään ja maailmassa olevaa pahuutta vastaan. Jeesus on jo voittanut kaiken meissä ja maailmassa olevan pahuuden. Jeesuksessa on syntien anteeksianto, Hän vie perille taivaaseen. Jeesuksessa on pelastus.

keskiviikko 22. heinäkuuta 2015

Voiko kristitty mennä AC/DC:n konserttiin?

AC/DC:n megakonsertti pidetään tänään Hämeenlinnassa. Teinivuosinani klassisen musiikin vuosien jälkeen kiinnostuin pop- ja rockmusiikista. Suhtauduin AC/DC:n musiikkiin pelleilynä liian vakavilla asioilla. Ihan viime viikkoina Jukka Norvannon raamattuopetusta kuunnellessa oivalsin toisenlaisen ajattelun mahdollisuuden. Sielunvihollinen ei inhoa mitään niin paljon kuin sitä, että hänelle nauretaan. Tällä tavoin suhtautuen AC/DC:n konserttiin meneminen ei välttämättä ole ei-kristillinen teko.

Karismaattisissa kokouksissa mainitaan usein, ettei sielunvihollinen inhoa mitään niin paljon kuin sitä, että Jeesusta ylistetään. Vallitseeko Norvannon radioraamattukoulun ja karismaatikkojen julistuksen välillä ristiriita? Tarkemmin ajateltuna ei vallitse. Kun ylistät Jeesusta, ylistät Jeesuksen voittoa synnistä, kuolemasta ja kaikista pimeyden henkivalloista sekä sielunvihollisesta.

Alivaltiosihteerin Suomen virallinen kolmikko on näkyvästi fanittanut AC/DC:tä vakiintuneesti. Mahdollisesti tätä kautta olin jo hahmottanut tiedostamattani uuden ajattelutavan, jonka nyt tajuan tiedostetummin. AC/DC:n konserttiin en tosin ole menossa, koska en satu tykkäämään heidän musiikkityylistään.

torstai 2. heinäkuuta 2015

Kehärata


Uusien liikenneväylien avajaiset lähiympäristössäni muodostavat jatkumon, johon kuuluvat Lahden ohitustien rakentaminen 80-luvulla sekä seuraavilla vuosikymmenillä Lahden ja Helsingin välisen moottoritien ja oikoradan valmistuminen. Nyt heinäkuun alussa käyttöön otettu kehärata Vantaalla täydentää näistä väylistä erityisesti oikorataa tarjoten nyt nopean liikenneyhteyden kaukojunilta lentoasemalle. Tulevaisuuden suunnitelmieni mukaan asun Helsinki-Oulu –kaksoisraiteen valmistuessa Oulussa. Tällöin junien vuorotiheys ja matkanopeus Helsingin ja Oulun reitillä kasvaa merkittävästi muuttaen kilpailutilannetta suhteessa lento- ja bussiliikenteeseen. Oulussa junien huoltovarmuutta turvaava uusi varikkohalli on jo palkittu kansainvälisessä rautatiekonferenssissa infrastruktuurin sarjassa.

Kehärata merkitsee Lahdelle matkailu- ja kongressikaupunkina suurta kasvun mahdollisuutta. Lentokentältä pääsee sujuvasti suurinakin matkustajaryhminä lähijunalla Tikkurilaan ja edelleen kauko- tai lähijunalla Lahteen. Linja-autojen suorat yhteydet Lahden ja Vantaan lentoaseman välillä säilyttävät kilpailukykynsä vaihdottomuudellaan. Lisäksi halpabussiyhtiöt ovat innoittaneet muutkin linja-autoyritykset kilpailemaan lipun hinnalla. Bussilippu lentoaseman ja Lahden välillä on suhteellisen edullinen. Toisaalta Tikkurilan ja lentoaseman välinen junamatkan osuus ei korota kaukojunalipun hintaa. Kehäradalla junat eivät ainakaan aluksi kulje öisin. Yöbussi säilynee monen reittinä Vantaan lentoasemalle niin seutu- kuin kaukoliikenteessä.

Etelä- ja Keski-Suomen maakuntalentokenttien reittiliikenne perustuu suoriin lentoihin Helsinki-Vantaalle. Tämän syöttöliikenne säilyy Kehäradan valmistuttua, mikäli matkustuskokemus eli erityisesti koneen vaihto on sujuva. Maakuntien lentokentillä tarvitaan tehokkaita bussi- ja junayhteyksiä sekä riittävästi työskentely- ja kokoustiloja. Kehärata avaa mahdollisuuden matkustaa Helsinki-Vantaan lentoasemalta junalla sekä Tampereelle että Turkuun, joihin sekä Finnair että SAS liikennöivät. Helsingin reittilentoja vailla Porissa ja Seinäjoella korostuu Kehäradan merkitys maakuntien porttina maailmalle. Seinäjoki on hiljattain palkittu Suomen elinvoimaisimpana kaupunkiseutuna. Tämä osoittaa, että maakunnan kilpailukyvylle oma reittilentokenttä ei ole välttämätön. Investoinnit muihin liikennemuotoihin ovat jo suuren kasvun avain. Seinäjoella valtteja ovat erityisesti nopeat junayhteydet. Vaasan ja Tampereen reittilennoin pääsee Seinäjoelta nopean junamatkan jälkeen Helsinkiin ja Tukholmaan sekä Tampereelta lisäksi suoraan Keski-Eurooppaan.

Jyväskylän reittilentojen lakkauttamiselle Kehärata olisi tarjonnut tilaisuuden, ellei metsäteollisuuden uusi jättiläisinvestointi olisi sijoittumassa Keski-Suomeen, Tikkakosken lentoaseman kannalta loistavalle paikalle. Tampereen ja Hämeenlinnan seutujen kannalta Kehäradan seisake Kivistössä sijoittuu maakunnille tärkeän Helsinki-Tampere –moottoritien varteen. Tämä mahdollistaa nopean syöttöliikenteen Kehäradan junalla lentoasemalta Kivistöön ja matkan jatkamisen linja-autolla Hämeenlinnaan, Tampereelle, Vaasaan sekä Näsijärven itäpuolisen Pirkanmaan kautta Etelä-Pohjanmaalle ja Kokkolaan.

Matka Helsingin keskustasta lentoasemalle ei Kehäradan myötä nopeudu. Suuri osa seutuliikenteen matkoista lentokentälle tehdään siis jatkossakin bussilla. Bussireittien siirtyminen lentoasemalta Aviapolikselle vähentää myönteisellä tavalla lentoaseman bussiruuhkaa.

Pidän todennäköisenä, ettei Kehäradan käyttöönotto suoraan aiheuta maakuntien lentokenttien lakkauttamisia. Yhteisvaikutus muiden ratahankkeiden kanssa on valtava. Kehärata ja Helsinki-Oulu –kaksoisraide uusine palvelutasoineen yhdessä mullistavat koko Suomen liikennejärjestelmän Lapin matkailua ja Pohjois-Suomen lentokenttiä myöten. Tarvitaan palveluiden, markkinoinnin, hinnoittelun, rakenteiden ja tuotteistamisen rohkeita uudistuksia niin lento-, juna- kuin bussiliikenteessäkin. Suomi kiinnostavana ja kilpailukykyisenä kansainvälisten laivaristeilyjen matkakohteena tarjoaa mahdollisuuksia. Maakuntien lentoasemat eivät ole koskaan tarvinneet suoria kansainvälisiä reittilentoja niin paljon kuin nyt.