torstai 21. tammikuuta 2016

Eini - Draamaa

Uusimpana näyttönä Einin kyvystä yhdistää retro ja trendikäs tanssipop kilpailee euroviisupaikasta Draamaa-laulu. Sävelmä kulkee pehmeästi soivassa ja musiikin salaperäisyyttä korostavassa b-mollissa koko esityksen. Säkeistöissä solistin laulaminen ja lyriikka säväyttävät muodostaen sympaattista musiikin draamaa. Kertosäkeen sävellystyöltä, tunnelmalta ja soundilta odotin enemmän loistokkuutta.

Suomeksi laulamisessa on riskinsä, kun kappaleen tarina on tavallista kiinteämpi osa sävelmää. Englanniksi kirjoitetulla lyriikalla esityksessä olisi mahdollisuus Abban ja Carolan konkaridiivojen kaltaiseen valloittavuuteen toukokuisella Globenilla. 

sunnuntai 17. tammikuuta 2016

Stella Christine - Ain't Got Time For Boys

Mitä kertoo suomalaisuudesta Stella Christinen ehdokaskappale uuden musiikin kilpailussa? Laulu maalailee Suomen mannertenvälisen lentoliikenteen solmukohtana. Se on Suomen merkittävä funkio, todellinen Suomi-kuva yhä useammalle eurooppalaiselle. Nyt kysymyksessä on matka Atlanttin yli länteen, ja sävelmänä Ain’t Got Time For Boys yhdistää soul-vaikutteet ja RnB:n laajemmankin sävykirjon laulavan kitaristin musisointiin. Solistin työskentely ja sävellystyö vakuuttavat tekijöiden laatutietoisesta toiminnasta.

Mitä esitys kertoo eurooppalaisuudesta? Koko maanosallemme on tyypillistä perheettömien kasvava joukko ja perheen perustamisen lykkääminen, mihin laulun lyriikka viittaa. Sävelmässä, tekstissä, soundissa ja tunnelmassa Eurooppa määrittyy globaalina ja vuorovaikutuksellisena kulttuurialueena.

keskiviikko 13. tammikuuta 2016

Mikko Herranen - Evil tone

Sävelmän rakenteen muodostavat säkeistö, kertosäe, väliosa ja kertosäe. Mikko Herranen osallistuu Uuden musiikin kilpailuun Evil tone –kappaleella, joka ei noudata tyypillistä euroviisun kaavaa. Alussa sävellaji C-duuri kertoo, että teos sijoittuu musiikin perusasioiden äärelle. Kertosäkeen jälkeen väliosa alkaa F-duurissa, ja kertosäkeen toisto soi D-duurissa. Esitys on musiikillinen kasvutarina sisältäen useita pop-musiikin tyylejä.

Perustellusti sävelmää voidaan pitää progressiivisena rockmusiikkina. Musiikillisesti nerokas ja rohkea teos ei tarvitse räväkkää sanoitusta. Sävelmä uudistaa euroviisujen kulttuuria. 

tiistai 12. tammikuuta 2016

Saara Aalto - No Fear

Uuden musiikin kilpailussa Saara Aalto pyrkii euroviisuihin globalisaation ulottuvuuksia tarjoilevalla sävelmällä. Laulaminen on sujuvaa ja lavakarismaa riittää. No fear -laulun teemoina pelko ja pelon voittaminen ovat ajankohtaisia Euroopan kysymyksiä, ja odotan Tukholman Globenilla pidettävään loppukilpailuun pääsevän useita lyriikoita samasta aiheesta. Saara Aallon jo nuorena saavuttama upea kansainvälinen kokemus, kielitaito ja lahjakkuus tekevät hänestä kansakunnallemme tyylikkään edustajan.

No fear –laulun sävelmä ja sovitus on pelkistetty, jopa naivistinen. Lahjakas laulajakaan ei tällä kertaa nosta yksinkertaista melodiaa loistokkuuteen, kuten Jari Sillanpää on useasti tehnyt esimerkiksi esityksissään: Onnenetsijä, Viilenneen, Malagaan, Sininen ja punainen, Taivas tietää ja Oot täydellinen. UMK2016:ssa Saara Aalto säväyttää soundien, lyriikan, virheettömän laulamisen ja lavakarisman tyylillä.