lauantai 20. helmikuuta 2016

Sandhja - Sing it away

Sävelmän alkua leimaavat euroviisujen selkeät stereotypiat. Sandhjan esityksessä kertosäkeen septimi- ja noonisoinnut sekä vaskipuhallinten torvifanfaarit antavat kappaleelle uuden ja ilahduttavan sävyn. Solisti on mukana Uuden musiikin kilpailussa Sing it away -laululla. Sävelmä on luova sekoitus tuttua ja uutta, mikä antaa menestymisen mahdollisuuden. Solistin laulaminen on taitavaa, ja häneen henkilöityy moderni suomalainen kansainvälisyys ja monikulttuurisuus. Sandhjasta välittyy sivistynyt vaikutelma. Tämä esitys pääsi kansainväliseen euroviisujen finaaliin. 

Pietarin Spektaakkeli - Liian kuuma

Uuden musiikin kilpailussa Pietarin Spektaakkeli –ryhmä pyrkii Liian kuuma –laulullaan euroviisuihin. Saksalaisia edustanut Lena voitti muutamia vuosia sitten kisan Satellite –laulun samanlaisella musiikkityylillä. Retrosävyjä tavoitellaan nyt suomalaisittain, mutta liian vaatimattomaan ja pelkistettyyn sävyyn ja suomeksi. En näe esityksellä menestymisen mahdollisuuksia. 

Barbe-Q-Barbies - Let me out

Melodista hardrockia naisbändin soittamana ja laulamana esittää Barbe-Q-Barbies -ryhmä Let me out -laulussaan Uuden musiikin kilpailussa. Tunnelma koko esityksessä on ajaton. Musiikki voisi olla useiltakin eri rockin vuosikymmeniltä. Esiintyjistä välittyy akateemisten ja älykkäiden musiikintekijöiden vaikutelma. Minulle viriää se ajatus, että korkeasti koulutettujen työyhteisöissä parhaimmillaan muodostuu tämänkin tyyppisiä bändejä, orkestereita ja musiikkiryhmiä.

Molliin kirjoitetussa sävelmässä ja sovituksessa on mukaansa tempaavaa dramatiikkaa. Koskentinsoittajan mieltä ilahduttaa pianosoundi, jolla soundia ja tunnelmaa kevennetään helmeilevän raikkaasti. Naisbändin soittaminen ja laulaminen euroviisuissa on omiaan herättämään kunnioitusta ja saavuttamaan menestystä euroviisuissa. Tämä esitys toivottavasti äänestetään vähintään kansalliseen finaaliin. 

Gusani Brothers - Poom, Poom

Suomen sinivalkoisin pursilipuin keinuu elektronisen musiikin kansainvälisillä aalloilla Gusani Brothers –trion Poom, poom –kappale Uuden musiikin kilpailussa. Kroatialaistaustaisen ja suomalaistuneen ryhmän sävellys kuljettaa tunnelmallaan Adrianmeren rantojen kesäaurinkoon. Musiikin solistisessa toiminnassa on Taio Cruzin ja sovituksessa Alexandra Stanin vaikutteita. Slaavilaisuutta on molliin kirjoitettu iloinen sävellys. Radiosoittoon laulu on täydellistä musiikkia, mutta euroviisuissa tarvitaan lisäksi lavaesityksen tekemä vaikutus. 

Tuuli Okkonen - Don't wake me up

Eteerinen balladi globaalille maailman ja musiikin elämysmatkailijalle on tarjolla Tuuli Okkosen esittämässä Don’t wake me up –laulussa Uuden musiikin kilpailussa. Sävelmän tunnelma kuljettaa ajatukset jet lagin tuolle puolen levollisen riemun kyynelten ja onnellisen kaipauksen hetkeen. Kappale on epäsuomalainen, mutta toivottavasti laulu äänestetään tänä iltana vähintään kansalliseen finaaliin, sillä esityksen suosiota muualla Euroopassa minä pidän mahdollisena. Laulu antaa riittävän helposti samaistuttavasta näkökulmasta Euroopan globalisaatiolle sävelet ja sanoituksen. 

Lieminen - Pehmeiden arvojen puolustajat

Alivaltiosihteerien huumoria sanoituksessa sekä daftpunk -tyyliä laulumiksauksessa, bändisovituksessa ja musiikkivideossa sisältyy Liemisen esittämään Pehmeiden arvojen vaalijat –lauluun Uuden musiikin kilpailussa. Sähkökitaraa arvostavalta näyttävä laulaja esittää koneellista pop-musiikkia, mikä tuo teokseen musiikillista huumoria. Mamban menestynyt Vielä on kesää jäljellä –laulu perustuu samaan ideaan, samoin saksalainen schlager-kulttuuri laajemminkin.

Lavalla ja radiosoitossa on nyt kasassa luova sekoitus euroviisun ja toimivan musiikkiesityksen valmistusaineita. Euroviisuissa menestymisen kannalta ratkaisevaa on suurella areenalla toimiva lavashow. Pehmeiden arvojen puolustamisen pitäisi säväyttää.  

perjantai 19. helmikuuta 2016

Mikael Saari - On it goes

Minulla on vaikeuksia hahmottaa melodia Mikael Saaren esittämästä On it goes -kappaleesta, jolla hän osallistuu Uuden musiikin kilpailuun. Kansallinen finaalipaikka on laululle jo varmistunut. Laulajasta muodostuu musiikaalisen, lavakarismaattisen ja lahjakkaan solistin vaikutelma, mutta laulamisen tekniikasta ja tyylistä sekä musiikin tulkinnasta en pidä. Solistin laulaminen kuulostaa laiskalta äänenmuodostukselta, vivahteettomalta, flegmaattiselta, monotoniselta, mielikuvituksettomalta ja liian puhemaiselta. Laulutekniikka saattaa rasittaa äänihuulia haitallisesti. Nyansseilla eli voimavaihteluilla ja laulutekniikan vaihtelevuudella kappaleen tunnelmaan saisi vivahteikkuutta.

Minun on vaikeaa ymmärtää, miksi tämä laulu äänestettiin jatkoon. En käsitä sitäkään, miksi Radio Deissä soi usein tältä kuulostava musiikki. Uudistumista tarvitaan kaikissa säveltaiteen lajeissa, mutta en toivo millekään genrelle tällaisen musiikkityylin hallitsevaa roolia. Kiehtovinta euroviisuihin pyrkivässä laulussa on esiintyjien lavakarisma ja lahjakkuuden vaikutelma. 

torstai 18. helmikuuta 2016

Ylona - Blazing Fire

Suomalaisen pop-musiikin uutena tulokkaana Uuden musiikin kilpailuun osallistui karsintavaiheessa Ylona pyrkien euroviisuihin Blazing Fire -sävelmällä ja karsiutuen kilpailusta. Laulutaitoinen ja lavakarismaattinen solisti sai melodiaan ja koko esitykseen loistokkuutta. Hänestä toivottavasti kuulemme vielä monenlaisten musiikkityylien tulkitsijana. Sävelmänä ja sovituksena kilpailuesitys on voimaannuttava laulu, jonka minä haluaisin kuulla radiosta Pyhätunturin autiotuvalla hiihtovaelluksen jälkeen tai taustamusiikkina Chamonix'n kevätaurinkoisella terassilla. 

keskiviikko 17. helmikuuta 2016

Rafaela Truda - Rise up

Äärimmäisen pelkistetty melodia on luovuuden vastakohta. Sävellys ei vakuuta Rafaela Trudan esittämässä Rise up –kappaleessa Uuden musiikin kilpailussa. Rap-osuus antaa piristävän säväykseen muuten niin ankeaan ja yllätyksettömään pop-musiikin stereotypioiden kokoelmaan.

Tällaisella musiikilla on paikkansa radiossa ja taustamusiikkina, mutta euroviisujen suurella lavalla esitys ei toimi. Solistin laulamisessa on Shakiran tyyppinen äänensävy. Laulaminen on taidokasta muutoin epäonnistuneessa esityksessä. 

sunnuntai 14. helmikuuta 2016

Annica Milán & Kimmo Blom - Good enough

Euroviisupaikkaa tavoittelee Uuden musiikin kilpailussa Annica Milàn & Kimmo Blum duettona Good enough –laululla. Sävellykseen sisältyy runsaasti euroviisun stereotypioita. Laulaminen on loisteliasta ja orkesterisovituksessa on tyyliä. 

Melodia jää vauhdikkuudestaan huolimatta vaisuksi. Sävelaiheita on vaikeaa hahmottaa. Niissä ei ole luonnetta eivätkä jää mieleen. Sävelaiheet ovat kuin suurta imitaatiota. Pyritään matkimaan euroviisujen vaikutteita ja säveltämään joukkoon varmasti sopiva kappale. Sillä toimintatavalla on tosin menestytty. Tyylikäs laulaminen ja lavasäteily voivat tuottaa Suomelle runsaan pistesaaliin. Kappale pääsi toisesta esikarsinnasta kansalliseen finaaliin. 

lauantai 13. helmikuuta 2016

Cristal Snow - Love is blind

Uuden musiikin kilpailussa viihdemaailman elämysmatkaajaksi itseään tituleeraava Cristal Snow on mukana Love is blind –laululla. Sävelmän alkuintro hyödyntää runsaina septimi- ja sekstisointujen sävyjä ja kvartteihin perustuvia subdominanttitehoja. G-duurissa olevan sävelmän viipyily e-mollissa antaa harmonista monipuolisuutta. Musiikin sävyjen runsaudesta huolimatta kertosäkeen modulaatio vie sävellajin lopulta A-duuriin. 

Laulun alku on kuin pop-musiikin balettia. Mukaan tulee vähitellen diskomusiikin sävyjä sekä stadionballadin tyyliä. Lavashown odotusarvo on kokeneen solistin esityksessä suuri, mutta radiosoitossakin kappale toimii monenlaisessa kulttuurissa. Sävelmä ja tulkinta vie tunnelmineen ajatukset keskieurooppalaiseen talvimaisemaan. Globaali menestys on laululle täysin mahdollinen. 

keskiviikko 10. helmikuuta 2016

Attention 2 - Ready For The Show

Suomen edustamiseen euroviisuissa 16-vuotiaiden tyttöjen duona pyrkii Attention 2 uuden musiikin kilpailussa Ready For The Show -laululla. Sävelmä ja sovitus ovat teknisinä ratkaisuina onnistuneet kiitettävästi. Esityksen kokonaistunnelma on läpilaulettu ja arkipäiväinen, jota on vaikeaa yhdistää euroviisujen tyyppiseen gaalaan ja juhlavaan tilaisuuteen suurella areenalla. Laulusta puuttuvat selkeät huippukohtien ja suvantopaikkojen vaihtelut.

Solisteilla on lahjakkuutta laulajina ja muusikkoina. Suomen edustaminen euroviisuissa johtaa suureen kansainväliseen mediapyöritykseen. Duon tehtävänä on tv-karsinnassa vakuuttaa, että lavashow saa musiikin toimimaan isolla areenalla. Lavaesiintyminen parhaimmillaan antaa musiikkiesitykseen puuttuvat voimavaihtelut. Kaksikon tulee myös osoittaa selviytyvänsä julkisuuden pyörityksessä. Euroviisuihin liittyvän mediamylläkän suuruus voi yllättää, mutta kyllähän Softenginen nuorukaisetkin hienosti pärjäsivät. Joten ei muuta kuin naisduolle onnea kilpailuun!

lauantai 6. helmikuuta 2016

Pää-Äijät - Shamppanjataivas

Huumori on euroviisuissa vaikea laji. Menestykseen tarvitaan tietämystä, minkälaiselle komiikalle Euroopan eri kulttuurialueilla nauretaan. Pää-äijät osallistui ja karsiutui uuden musiikin kilpailusta esikarsinnassa Shamppanjataivas-laululla. Viini, laulu, naiset –perinnettä sävyttää huumori – nauraminen sekä keskieurooppalaiselle että suomalaiselle juomakulttuurille samaan aikaan. Musiikillinen komiikan hiven on siinäkin, että rokkiäijät laulavat koneellista musiikkia saksalaiseen schlager-tyyliin. Juomalaulu yhdistää suomalaisen ja saksalaisen olutterassin ranskalaiseen kuohuviinin käyttöön. Ranskassa vaihto-oppilaana olleena tiedän, että shamppanjan kotimaassa osataan nauraa sille ajatukselle, että shamppanjaa nautitaan suomalaisin juomatavoin, kuin saunan jälkeen olutta ja viinaa.

Esitys kokonaisuutena tuo mieleen muistikuvia komiikan yrityksistä euroviisujen kansainvälisessä loppukilpailussa. Mielikuvaan liittyy ajatus, että huumorilla on euroviisuissa vaikeaa menestyä. Miten nyt soiva esitys olisi erilainen ja loistokkaampi? Menestyvässä musiikissa on jotain tuttua ja jotain uutta. Nyt kilpailuesityksessä oli edellytyksiä Suomen runsaalle pistesaaliille, mutta kansan äänestyksellä laulu karsiutui. Esiintyjälle voidaan perustellusti odottaa runsasta keikkamyyntiä.

ClemSO - Thief

Nigeria’s call obey! ClemSO osallistuu Uuden musiikin kilpailuun Thief-laululla, jossa moderni pop ja afrobeat muodostavat tasapainoisella tavalla sekä eksoottisen että arkipäiväisen tunnelman. Esityksen kiinnostavuus perustuu soundiin, tunnelmaan, soinnutuksen sävyihin ja afrikkalaisiin rytmeihin sekä pelkistettyyn melodiaan. Nigerialais-suomalainen musiikin monitaituri kertoo laulullaan rakkaudesta. Rakkaus ja monikulttuurisuus kuuluvat eurooppalaiseen arkeen Suomessakin vakiintuneesti, mutta suomalaisuudesta kappale kertoo vain epäsuorasti.

Ensimmäisen esikarsinnan lauluista ClemSO:n esitys toimii kansainvälisessä radiosoitossa uskottavimmin - niin Pariisissa taksin kyydissä kuin Roomassa retkeilymajan aamupalakeittiössä. Laulu on suomalaisuuden sijasta niin yleismaailmallinen, että valtion edustamisen sijasta tämä kuuluisi euroviisujen valtioihin sitoutumattomaan kategoriaan. Uudistaisin siis euroviisuja niin, että kansainvälisen finaalin esityksistä 1-3 eivät edustaisi mitään valtiota. Ryhmä olisi globaalina laulukilpailuna avoin kelle tahansa osallistujalle mistä tahansa maasta.